„Dobrý den, my jsme inspekce, ukažte mi váš účet za elektřinu,“ tak popisují spotřebitelé návštěvy tento týden na Litoměřicku. Jedná se zpravidla o dvojici mužů s visačkou „inspektor“ na krku, kteří si vyžádají účet za plyn a elektřinu.

Spotřebitelé tvrdí, že v rámci představení tito muži mluví o „České obchodní inspekci“. Žádní inspektoři ČOI ale kontrolovat účty za energie ke spotřebitelům domů nechodí. Jediným cílem těchto lidí je pouze snaha vyvolat dojem, že se jedná o důvěryhodnou osobu, aby spotřebitel ukázal veškeré faktury za energie a následně mu byla nabídnuta změna dodavatele energií.

„Drzost a ,vynalézavost‘ takzvaných ,energetických šmejdů‘ nezná mezí,” řekl ministr průmyslu a obchodu v demisi Tomáš Hüner. Podle něj se úřady snaží informovat zákazníky, aby se podobným praktikám bránili „už jenom tím, že si nepustí neznámého člověka do bytu”. Dodal, že také připravuje změnu legislativy, která posílí pravomoci spotřebitelů.

Město Litoměřice po dohodě s inspekcí před praktikou varovalo okolních 39 obcí informačními SMS i obecním rozhlasem. S ČOI spolupracuje také město Most, kde radnice zveřejnila varování na sociálních sítích.

Zveřejnil(a) Statutární město Most dne 31. květen 2018

Vysoké sankce, když dodavatele nezmění

Ministerstvo průmyslu a obchodu spolu s ČOI a Energetickým regulačním úřadem opakovaně varuje před těmito podomními nabídkami prodejců energií či nabídkami po telefonu. Někdy jsou dokonce uzavírány smlouvy přímo u spotřebitelů doma, součástí smlouvy je zplnomocnění jednat ve jménu spotřebitele a vybrat „lepšího“ dodavatele energie, cílem těchto smluv však bývá hlavně nárokování vysokých smluvních pokut v případě, že se nakonec spotřebitel rozhodne neměnit dodavatele energií, uvedla inspekce v tiskové zprávě.

Uvedené zprostředkovatelské smlouvy mohou vykazovat znaky nekalých obchodních praktik, což může posoudit příslušný inspektorát České obchodní inspekce na základě oznámení zákazníka.

„V případě sporu s podnikatelem, který sliboval ,vybrat nového dodavatele‘ a následně v případě, že si to rozmyslíte, po vás žádá sankci, je možné využít služby mimosoudního řešení sporů České obchodní inspekce. V případě sporu s dodavatelem energií je možné se obrátit na Energetický regulační úřad,” upřesnil mluvčí inspekce Fröhlich.

O tom, že se podomní prodejci vydávají i za jejich pracovníky, nedávno informovala také největší tuzemská energetická firma ČEZ. Připomněla, že tuto formu prodeje nevyužívá.