Vyplývá to z konkretizovaného návrhu projektu výkonového zpoplatnění vybraných komunikací, který vládě nyní zaslal ministr dopravy Milan Šimonovský. 

"V návrhu je uveden jako termín zahájení provozu mýtného rok 2006 a jako nejpozdější možnost leden 2007. Existují však rizika, pro něž může být i tento termín ohrožen," sdělila Právu tisková mluvčí ministerstva dopravy (MD) Marcela Švejnohová.

O uchazeče nouze není

Za největší riziko považuje MD nepřijetí legislativního rámce pro takový způsob zpoplatnění silniční sítě. Vláda by se návrhem Šimonovského měla zabývat na některém ze svých lednových zasedání. Pokud s ním vysloví souhlas, bude vyhlášeno výběrové řízení na realizátora projektu.

Český Telecom už oznámil, že se bude o tuto státní zakázku ucházet v konsorciu s německým Siemensem a divizí Deutsche Telekomu TSystems. Ty se podílely na zavádění satelitního systému mýtného v Německu, které se od kamiónů začalo na německých dálnicích naostro vybírat 1. ledna. 

Dalším vážným uchazečem o českou zakázku je společnost Kapsch, která realizovala mikrovlnný systém mýtného v Rakousku. Tam jsou jím od začátku loňského roku zpoplatněny dva tisíce kilometrů dálnic a platí ho všechna motorová vozidla nad 3,5 tuny. Za loňský rok se od nich v přepočtu vybralo přes 22 miliard korun. Společnost podle vedení firmy garantuje, že pokud uspěje ve výběrovém řízení, je schopna zakázku realizovat do 12 měsíců.

Soutěže se zúčastní také konsorcium, v němž jsou počítačový gigant IBM a švýcarské firmy Fela a Ascom. "Konsorcium je schopno nabídnout oba způsoby řešení, tedy mikrovlnný i satelitní systém sledování vozidel," ujistil Radim Hradílek z IBM ČR. 

Systém bude stát až 13 miliard

Soutěž tedy bude velmi tvrdá a dá se očekávat, že neúspěšní uchazeči podají proti rozhodnutí zadavatele námitky. "To by ve svém důsledku celý proces zavádění mýtného v ČR nekontrolovaně prodloužilo," konstatovala Švejnohová.

Ministerstvo počítá, že generální dodavatel systému poskytne technologii, zajistí provoz a bude za něj zodpovědný. Stát mu buď zaplatí investiční náklady ihned, nebo je bude splácet postupně z výnosů z mýtného.

Náklady na pořízení systému a devět let provozu by měly dosáhnout až 13 miliard korun a čisté výnosy pro stát kolem 47 miliard korun. Už od počátku totiž mají být v Česku zpoplatněny všechny dálnice a rychlostní komunikace. Platit mýtné budou podobně jako v Rakousku vozidla těžší než 3,5 tuny.

"Elektronické mýtné nám pomůže efektivně regulovat růst nákladní dopravy a získat více peněz na opravy komunikací a rozvoj dálniční sítě," je přesvědčen Šimonovský.

Potíž je ovšem v tom, že ČR nezavedla mýtné souběžně s Rakouskem či Německem, přestože o záměru našich sousedů na zpoplatnění dálnic vědělo ministerstvo dopravy několik let.

Vstup do EU zvýšil provoz kamiónů

České dálnice a mezinárodní silnice jsou už dnes zahlceny kamióny. Podle MD teď projíždí naší republikou o polovinu více nákladních vozidel než před vstupem do Evropské unie.

Největší část kamiónů jezdí mezi ČR a Německem. Přes hraniční přechod Rozvadov přejelo od začátku loňského roku do konce listopadu 1,1 miliónu kamiónů v obou směrech. Přechodem Cínovec projelo za stejné období 564 tisíc nákladních vozů a Folmavou 363 tisíc. Silný provoz je také na přechodech v Břeclavi, Chotěbuzi a Hatích. "Poté, kdy se začalo mýtné vybírat i v Německu, očekáváme další, až dvacetiprocentní nárůst tranzitní dopravy přes Česko," informovala Švejnohová.