"Příčinou letošních poměrně vysokých cen je samozřejmě především cena ropy, která zdolávala jeden historický rekord za druhým. A nebýt posílení koruny vůči americkému dolaru, mohlo být hůře," uvedl ekonom Patria Online David Marek

Čeští řidiči platili za benzín nejvíc na konci října. Na některých čerpacích stanicích cena přesáhla 30 korun. Tento stav ale dlouho nevydržel, s klesajícími cenami ropy na světových trzích a padajícím dolarem, šel dolů i benzín.

Pád navíc v Praze podpořila síť čerpacích stanic OMV, která v jednom týdnu výrazně snížila ceny a donutila totéž udělat i konkurenci. Nastal tak nevídaný úkaz, v hlavním městě, kde byla cena vždy nejvyšší, se benzín i nafta dají koupit o korunu levněji než ve zbytku republiky.

Jak se vyvíjely ceny benzínu a nafty v roce 2004
měsíc Natural 95 nafta
leden 24,90 22,86
březen 24,70 22,76
květen 26,57 22,86
červenec 27,90 24,81
září 27,01 25,15
říjen 27,84 26,49
prosinec 25,18 25,14

Benzín i nafta za stejnou cenu

Za své vzalo i dosavadní pravidlo, že nafta je vždy o něco levnější než benzín. Před rokem to ještě platilo. Nafta se v průměru prodávala za 20,86 koruny, Natural 95 za 23,83 koruny. Ceny obojího v průběhu roku rostly, když ale benzín klesal, nafta ho následovala jen částečně. Analytici to vysvětlují zimní sezónou, kdy je spotřeba nafty vyšší a také větší kamiónovou dopravou, která zvedá poptávku.

Podle ekonoma společnosti Colosseum Jiřího Šťastného by ceny pohonných hmot měly zůstat i v příštím roce vysoké. "Očekávám, že se v průměru budou pohybovat v rozmezí 26 až 28 korun za litr," uvedl Šťastný. Ani příští rok totiž ropa výrazně nezlevní. Nárůst cen bude stále brzdit klesající kurz dolaru. Příznivě na ceny pohonných hmot bude podle Šťastného působit také silné konkurenční prostředí mezi čerpacími stanicemi.