"Některé přísady v benzínu a naftě výrazně překračují normu nebo naopak nedosahují předepsaných hodnot. To už je na pováženou. Samozřejmě s firmou zahájíme správní řízení," řekl ředitel plzeňské ČOI Václav Havlík. Podle něj nevyhověly testy na síru a destilační zhuštění u nafty, u benzínu byla špatná hustota, nevhodný obsah draslíku a benzenu. U síry byly hodnoty až dvojnásobné.

"Tento případ je výjimečný tím, že nevyhověl ani jeden z odebraných vzorků, většinou je závadný třeba jeden ze čtyř. Nejčastěji má nafta špatný bod vzplanutí," popsal Havlík. U benzínu z čerpací stanice Tank Ono však bylo chyb víc a byly vážnější. ČOI odebrala dva vzroky motorové nafty, jeden vzrorek benzínu Super a jeden Speciálu.

Podle něj nevyhověla tato firma v kontrole už před dříve. "Naposledy před třičtvrtě rokem byl problém také s kvalitou prodávaných pohonných hmot. Tehdy jsme udělili pokutu 150 tisíc korun. Tentokrát bud pokuta mnohem vyšší," dodal Havlík.

Nekvalitní benzín si nemůžeme dovolit

Spolumajitel firmy Tank Ono Petr Ondra řekl, že zatím o výsledcích rozboru nic neví. "Pokud to tak je, dohledáme dodavatele a s ním to potom budeme řešit. Jsme zaběhnutá firma, která tím, že ceny pohonných hmot drží nízko, je všem trnem v oku a s kontrolami se u nás netrhnou dveře. Přece si nemůžeme dovolit šidit zákazníky," prohlásil Ondra. Připustil, že čas od času může dojít k drobné odchylce ve složení pohonných hmot. "Kdyby to bylo tak dramatické, že by se na to nedalo jet, tak nám ČOI zakáže prodej," dodal Ondra.

Benzín je závadný jen výjimečně

Česká obchodní inspekce v tomto roce odebrala 1727 vzorků, z toho bylo 142 bylo závadných. Podle mluvčí ČOI Miloslavy Fléglové byl nejčastější problém s bodem vzplanutí motorové nafty. Tato chyba byla u 73 vzorků, tedy u poloviny. "Řidiči se v žádném případě nemusejí bát, že by jim taková nafta poškodila auto," uklidňuje Fléglová. Nejčastějí chybou u benzínu, týkala se 26 vzorků, je špatný tlak par.

Připustila, že častěji nevyhovují vzroky menších samostatných prodejců, u nichž je benzín často také levnější. "Velké koncerny mají svou vnitřní kontrolu kvality benzínu a nafty, takže tam se chyby objeví jen vzácně," řekla Novinkám Fléglová.

Po vstupu země do EU musí musí benzín splňovat přísnější kritéria než do té doby. Podle ČOI je potěšitelné, že počet závadných vzorků i přes tato přísnější pravidla klesá. V loňském roce bylo podle inspekce špatných 11,6 procenta odebraných vzorků benzínu, letos to bylo 7,6 procenta. U nafty se tato číslo snížilo ze 17 procent na 14.