"Stavba bude skutečně dražší, než se uvádělo ve smlouvě s H&C," potvrdil Právu mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Hoření. 

Na dotaz, proč tak prudký růst nákladů, Hoření odpověděl: "Museli jsme respektovat dodatečné požadavky ministerstva životního prostředí. Cenu ovlivnila i změna daně z přidané hodnoty na stavební práce z pěti na devatenáct procent. Celkem na tento 15,4 kilometru dlouhý úsek počítáme s více než devíti miliardami korun. Je v tom ale započítána určitá finanční rezerva."

Příprava staveb nabírá zpoždění

Pro celou osmdesátikilometrovou dálnici D 47 (Lipník nad Bečvou- Ostrava-Bohumín) měl být poprvé v Česku využit model PPP (Public Private Partnership). Tedy spolupráce veřejného a soukromého sektoru při realizaci investiční akce.

Vláda Miloše Zemana v červnu 2002 bez výběrového řízení rozhodla, že bude uzavřena smlouva s H&C. Tu podepsal tehdejší šéf resortu dopravy Jaromír Schling (ČSSD). Jeho lidovecký nástupce v křesle ministra dopravy Milan Šimonovský ji na podzim téhož roku označil za krajně nevýhodnou pro stát. Špidlova vláda pak smlouvu s H&C v březnu 2003 vypověděla. Šimonovský vládu přesvědčil, že stát je schopen zrealizovat projekt D 47 o rok dříve a o čtyřicet miliard korun laciněji než H&C. Zavázal se, že D 47 bude dokončena do konce roku 2008.

Změna trasy kvůli ptačí rezervaci

Nyní je tento termín kvůli komplikovaným správním řízením na jednotlivé úseky D 47 a sporům s ekology už krajně napjatý. Přípravné práce se protahují i v případě úseku Lipník-Bělotín. Stavět se mělo začít teď v prosinci, podle ŘSD to ale nebude možné dříve než na jaře příštího roku. 

"Dořešit ještě musíme požadavek ministerstva životního prostředí na změnu plánované trasy D 47 kvůli ptačí rezervaci," vysvětlil Hoření.

Sdružení vedené Skanskou, jehož členy jsou ještě firmy Strabag a Dálniční stavby Praha, se smluvně zavázalo dokončit úsek Lipník - Bělotín v roce 2009. Šimonovský přesto odmítá, že slib daný vládě nebude moci splnit. Podle něj nelze zaměňovat zprůjezdnění dálnice s jejím úplným dokončením. Trvá na tom, že lze ještě stihnout, aby motoristé začali po D 47 jezdit před koncem roku 2008.