"Sikorski Aircraft Corporation (SAC) nám kromě vylepšení ceny zvýšila objednávky na rok 2005 z původně očekávaných jednadvaceti na dvaatřicet vrtulníků. Už nyní v prosinci bychom měli vrtulník poprvé vyrobit beze ztráty," sdělila na středeční tiskové konferenci viceprezidentka Aera pro program kooperací Monika Vajnerová.

Původní kontrakt uzavřelo Aero s Američany na jaře roku 2000. Zpočátku ve Vodochodech probíhala pouze konečná montáž vrtulníků z dílčích sestav, dodaných Sikorskim. Od roku 2002 jde o kompletní montáž a odzkoušení vrtulníku včetně nákupu materiálů. V USA jsou pak do něj nainstalovány motory, převodovka a rotorové části, vrtulník je zalétán a Sikorski podle požadavků zákazníka dokončí interiér.

Na propadu měl podíl management

Aero předpokládalo, že kooperace se Sikorskim bude od počátku zisková. Skutečností byl ovšem pravý opak. Od roku 2000 do konce toho letošního bude ve Vodochodech vyrobeno celkem 71 vrtulníků, a celková ztráta z této produkce už podle některých zdrojů přesáhla 1,5 miliardy korun.

Na otázku, zda uvedenou sumu může potvrdit, prezident Aera Antonín Jakubše odpověděl: "Jde o spekulace, ale skutečnou ztrátu sdělit nemohu. Vyčíslenu ji samozřejmě máme, považujeme to však za interní záležitost."

Jakubše připouští, že ztráta nemusela být tak značná. "Souviselo to s nezkušeností těch manažerů Aera, kteří smlouvu se Sikorskim na přelomu let 1999 a 2000 dojednávali a uzavírali. Jsme rádi, že dnes je smlouva přijatelná i pro Aero," prohlásil.

Veškeré zisky Aera jdou v současnosti na umoření ztráty, která je asi 12 miliard korun. Státu dluží firma asi šest miliard. Na její provoz vydala ČR dluhopisy ve výši 200 miliónů dolarů, splatné jsou do poloviny roku 2005.

Vojenská produkce na mrtvém bodě

Kromě spolupráce se Sikorskim má Aero uzavřeny menší kooperační smlouvy s britským BAE Systems, jemuž dodává podsestavy náběžné hrany letounu B767, s firmou Vought Aicraft (díly pro letadla B747), a se společností Boeing (kanónové dveře stíhačky F-18). Kooperace dává práci čtyřem stovkám zaměstnanců a na celkových tržbách Aera se podílí již čtyřiceti procenty.

Civilním programem je malý dopravní letoun Ae 270, na nějž Aero před lety vytvořilo společný podnik IBIS s tchajwanskou společností AIDC.

"Letos v květnu byl zahájen proces certifikace tohoto letadla pro evropský a americký trh. Ukončena by měla být v polovině roku 2005. Pokud dopadne úspěšně a bude dostatek zákazníků, stane se Ae 270 po kooperaci se Sikorskim druhým programem, s nímž se Aero může vymanit z problémů," řekl Právu Jakubše.

Naopak produkce podzvukových stíhaček L-159 zůstává na mrtvém bodě. Po ukončení dodávek pro českou armádu se Aeru nepodařilo pro tento vojenský program v zahraničí získat ani jedinou zakázku.