Na české straně přitom pro dálnici D47 vázne výkup pozemků a Polsko zatím A1 nezačalo pořádně stavět. "Věřím, že zprovoznění obou dálnic bude výrazným impulzem pro hospodářský růst Moravskoslezského kraje," řekl Šimonovský.

V roce 2011 by navíc měla přes české území vést síť dálnic a rychlostních silnic z rakouské Vídně až do severopolského přístavu Gdaňsk.

Na obou budovaných dálnicích už by měl platit nový systém zpoplatnění - elektronické mýtné. V ČR se připravuje na rok 2006, platit budou hlavně vozidla nad 12 tun, o rok později se poplatky rozšíří i na rychlostní silnice pro vozidla nad 3,5 tuny. To proto, aby kamiony s vidinou toho, že ušetří, neobjížděli dálnici po jiných cestách.

Polská vláda zatím o systému vybírání mýtného diskutuje, ale první soukromí investoři už na dvou dálničních úsecích poplatky vybírají. Mýtné na všech dálnicích a rychlostních silnicích pro vozidla nad 3,5 tuny připravuje od roku 2006 i Slovensko.