O 100 korun zdraží i kilometrická banka na 2000 kilometrů, nově bude stát 1300 korun. Zdražení firma odůvodnila vyššími náklady na provoz, hlavně kvůli drahé naftě.

Změny se dotknou i některých slev. Například Senior pas bude o 100 korun dražší, lidé jej ale budou moci využívat i v rychlících, zatímco nyní mohli jen v osobních vlacích.

Základní i zvýhodněné ceny jízdného ponechají ČD ve stávající výši. Cesta o délce sedmi až deseti kilometrů tak stále vyjde na 16 korun, se zákaznickou jízdenkou na 11 korun. Například od 41 do 50 km 64 korun, respektive 42 korun, od 91 do 100 km 120 korun, respektive 74 korun.

Cena předplatních jízdenek se vypočítává jako násobek jízdného. Například u čtvrtletní jízdenky platné pro asi 90 dní se dosud cena počítala jako 36násobek zpáteční jízdenky na konkrétním úseku, nově je to 40násobek zpáteční jízdenky. "Stále tak cestující se čtvrtletní jízdenkou zaplatí méně než polovinu dní z doby její platnosti," řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Příklady zdražení předplatních čtvrtletních jízdenek (v Kč)
vzdálenost dosavadní cena nová cena
7-10 km 713 800
41-50 km 2722 3024
91-100 km 4795 5328

Více dálkových spojů

České dráhy vypraví od 12. prosince o osm procent více dílkových spojů a rozšíří i počet rychlíků a regionálních vlaků. "Jak v dálkové, tak v regionální dopravě se rozšíří počet vlaků, které budou jezdit vždy ve stejnou minutu každé hodiny nebo dvou hodin," řekl náměstek pro obchod a provoz ČD Jiří Kloutvor.

V pravidelném dvouhodinovém taktu budou jezdit například vlaky EuroCity z Prahy do Drážďan a Berlína i spoje mezi Prahou a Brnem. Nově bude jezdit vlak z Prahy přes Berlín, Dortmund do Kolína, kde na něj bude navazovat přípoj do Bruselu.

Naopak dva vlaky do Polska ČD pro nezájem polské strany zruší, nebude to však mít vliv na spojení Prahy s Ostravou. Některé expresy, například Detvan a Odra, přejdou od 12. prosince do kategorie InterCity.

Nový jízdní řád počítá se zkrácením jízdní doby některých spojů. Například na trase Praha - Berlín by měly cestující jet v průměru čtyři hodiny a 46 minut, a proti letošnímu grafikonu by tak ušetřili 50 minut. Cesta z Prahy do Brna by měla trvat dvě hodiny 37 minut, a zrychlit by se tak měla o 27 minut.