Hlavní obsah

České dráhy si nechají Masaryčku pro vlaky na Letiště Václava Havla

Právo, Jiří Novotný

České dráhy (ČD) loni převedly na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) 1574 svých nádražních budov. Totéž hodlaly později učinit i s pražským Masarykovým nádražím, nyní však změnily strategii. Masaryčku neprodají, naopak ji důkladně zrekonstruují.

Foto: Michaela Říhová, Právo

Masarykovo nádraží v Praze

Článek

Jak v úterý sdělil generální ředitel ČD Pavel Krtek, vlastnictví Masarykova nádraží bude pro tohoto železničního dopravce konkurenční výhodou v budoucí soutěži na provoz vlaků z Letiště Václava Havla do pražského centra.

Jednou z priorit Sobotkovy vlády

Jde o projekt rychlodráhy, která má vzniknout modernizací dnešní jednokolejné Buštěhradské dráhy z Masarykova nádraží přes Dejvice a Veleslavín do Kladna a vybudováním odbočky z ní na letiště.

Vláda tento záměr schválila již v roce 1999. Start modernizace se ale léta odkládal a v roce 2009 jej ministerstvo dopravy (MD) pro nedostatek finančních prostředků uložilo k ledu.

Oživen byl projekt až s nástupem koaliční vlády Bohuslava Sobotky (ČSSD). V červnu 2015 ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) schválil variantu, podle níž budoucí rychlodráha o dvou kolejích povede v Praze z Masarykova nádraží přes Negrelliho viadukt do Stromovky, z ní tunelem do Dejvic a dále do Veleslavína s odbočkou na letiště na Dlouhé míli. Cesta na letiště z centra se tak má zkrátit na pouhých 27 minut a cestující nebudou muset na rozdíl od současného stavu přestupovat z metra na autobus.

První etapou modernizace Buštěhradské dráhy je rekonstrukce Negrelliho viaduktu v Praze 7. Tu Správa železniční dopravní cesty slavnostně zahájila za účasti Sobotky 8. června.

Nadále ovšem trvají spory MD s městskou částí Praha 6, která požaduje, aby úsek Dejvice–Veleslavín nebyl povrchový, ale celý procházel tunelem. To by celou stavbu mohlo prodražit nejméně o tři miliardy korun, s čímž ministerstvo nesouhlasí.

Krnáčová chce prodloužit metro

Vzhledem ke zmíněnému sporu se odhaduje, že rychlodráha propojí letiště s pražským centrem a Kladnem až v roce 2027. To také nyní vedlo primátorku hlavního města Adrianu Krnáčovou (ANO) k požadavku, aby se zvážila možnost prodloužit na Letiště Václava Havla dnešní linku A pražského metra.

„Rychlodráha na letiště se sice připravuje, ale není pražskou stavbou a SŽDC ji nepostaví dříve než za deset let. Já bych ráda zmapovala i jiné možnosti, jak propojit letiště s centrem,“ prohlásila Krnáčová. V obou případech by šlo o obrovské investice. Celá rychlodráha si na nákladech vyžádá až 31 miliard korun a metro by nebylo o mnoho lacinější.

Do věci se už osobně zapojil i Sobotka, který rychlodráhu považuje za jednu z priorit. Na nedávné schůzce s Pavlem Krtkem jednal o přímém zapojení Českých drah do tohoto projektu.

Reklama

Výběr článků

Načítám