Nový vlak pro koridory posouval hranici rekordu z původních 219 kilometrů postupně. Už ve středu jel rychlostí 220 kilometrů, ale hlavní atak měl naplánován na čtvrtek. Nejprve ve směru z Břeclavi do Hrušovan u Brna ukázal přesný měřič hodnotu 229,4 kilometrů v hodině.

Italský technik, účastnící se jako expert zkoušek Pendolina, ale hned řekl, že to není konečná. Stoupání a silný vítr udělaly své. A tak měl podle očekávání rozhodnout měřící pokus v opačném směru. "Zapište si číslo dvě stě třicet sedm celých nula," hlásil Právu krátce po ukončení experimentu vedoucí výzkumu Petr Kavan z Výzkumného ústavu železničního Českých drah. Nejrychleji jen vlak v úseku Vranovice-Podivín.

Vlak může jet i rychleji

"Rychlost 230 jsme potřebovali vyzkoušet pro schválení pendolina v provozu na tratích s maximální dvoustovkou. Později uděláme asi v Německu testy rychlostí 253 kilometrů, které jsou potřebné pro využití maximální 230 kilometrové rychlosti Pendolina. V současnosti je ale vyšší zkouška zbytečná, v Německu a Rakousku se stejně zatím víc než 200 jezdit nebude," řekl Antonín Blažek z vedení ČD. 

"Byl jsem přeci jen trochu překvapený. Už to není až tak velký rozdíl v pocitech," řekl Právu strojvedoucí, který po koridoru jezdí s vlakem stošedesátikilometrovou rychlosti a v pendolinu se při testu svezl bezmála dvoustovkou. "Ale je to parádička. Žádné vlnění a rázy, klid a ticho. Největší hluk tam dělá vzduch vypouštěný z potrubí při brzdění," popsal své pocity.

Pendolino pokořilo rakouského Tauruse

Dosavadní rekord 219 km/hod vytvořila na zkušebním okruhu ve Velimi elektrická lokomotiva Českých drah, která se na okruhu proháněla rychlostí 219 kilometrů.

Svůj vlastní rekord ale má i trať z Břeclavi do Brna. V úseku mezi pohraničním uzlem a Vranovicemi se za pomoci rakouské lokomotivy Taurus uskutečnilo testování kvality koridoru a jeho elektrického napájecího vedení. Vlak se rychlíkovými vozy ČD a rakouským měřícím vozem se v dubnu roku 2002 po trati prohnal rychlostí 216 kilometrů v hodině. "Je otázka, zda lze výkon rakouského stroje považovat za národní rekord.

Dnes ale jelo vozidlo Českých drah, takže je to něco jiné," řekl generální ředitel SŽDC Jan Komárek. Stojící souprava s délkou 187 a váhou 385 tun se na tři kilometry dlouhém úseku rozjede na rychlost asi 155 kilometrů za hodinu. Při testech odborníci zkoušeli i brzdící schopnosti vlaku.

Vlaky snad vyjedou v prosinci

České dráhy zřejmě první vlaky nasadí do provozu na přelomu roku. Hlavní technický problém, tedy možnost, že elektromagnetické pole motorů soupravy by mohlo ovlivnit zabezpečovací zařízení na trati, je již podle Blažka teoreticky vyřešen. Nyní je potřeba toto řešení prověřit v praxi. [celá zpráva]

Dokud se neosvědčí, dráhy další vlaky od výrobce Alstom Ferroviaria nepřevezmou. V ČR jsou zatím tři soupravy ze sedmi, které dráhy za 4,35 miliardy korun objednaly.