O tom, zda jezy budou na dolním toku Labe na území ČR stát, rozhodují státní instituce už roky. Vše blokují spory ministerstva dopravy a ministerstva životního prostředí. Vše nyní stojí na jediném probému. Zda je větším veřejným zájmem budování vodní cesty, nebo unikátní okolní příroda.

Vyřešení otázky si dala vláda do svého programového prohlášení. Nyní se chce poradit s legislativní radou a k jezům se opět vrátit za měsíc.

Plavbu na Labi omezuje hlavně 40kilometrový úsek na dolním toku na českém území. Podle rejdařů i ministerstva dopravy by byla řešením právě výstavba dvou plavebních stupňů. Jezy v Malém Březnu a v Prostředním Žlebu mají zajistit ponor 140 cm minimálně 345 dnů v roce a 220 cm po 180 dnů v roce. Mají stát asi šest miliard korun. Příprava stavby si již vyžádala náklady v řádech stovek miliónů korun.

Ekologové tvrdí, že když bude hladiny řeky příliš nízko, nepomohou ani jezy a doprava stejně bude stát. Nízký stav vody by totiž byl i v Německu směrem od státní hranice s ČR k Magdeburgu.