Hlavní obsah

Češi se nebojí utrácet. Obchodní centra se zvětšují

Novinky, tov

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V Česku letos přibude 57 tisíc metrů čtverečních plochy obchodních center. Z toho až 80 procent tvoří rozšíření stávajících center, z menší části výstavba nových. Vyplývá to z analýzy společnosti Cushman & Wakefield, která patří mezi největší firmy světa v oboru komerčních nemovitostí.

Foto: Cushman & Wakefield

Rozšíření letos čeká například obchodní centrum IGY České Budějovice.

Článek

Oproti předchozím odhadům se číslo snížilo o přibližně 15 tisíc metrů čtverečních kvůli posunu otevření obchodního domu Kika, který rozšíří stávající obchodní centrum Galerie Butovice, na začátek roku 2018. Meziročně se však i tak jedná o výrazný nárůst ve výstavbě.

K rozšíření dojde u center IGY České Budějovice a Centrum Chodov. Jediné nově postavené obchodní centrum Central Jablonec bylo dokončeno již začátkem tohoto roku.

Foto: Cushman & Wakefield

Obchodní centrum Central Jablonec bylo otevřené na jaře 2017

„Rozšíření stávajících obchodních center pro developery dává smysl. Fáze přípravy projektů je kratší, řešení pro hromadnou dopravu jsou již k dispozici a lze se také opřít o stávající klientelu. Tím, že se jednotlivé projekty rozšíří, mohou přitáhnout více návštěvníků a stát se v regionálním měřítku významnými destinacemi, což se může projevit jako přínos pro konkrétní město i širší region,“ komentoval Jan Kotrbáček z Cushman & Wakefield.

Přírůstek větší než loni

Češi se nebojí utrácet, potvrzují statistiky z maloobchodu. V březnu tržby meziročně stouply téměř o osm procent. Ačkoli ještě svižněji rostou tržby e-shopů, ani kamenné prodejny nouzí o zákazníky netrpí. [celá zpráva]

Foto: Cushman & Wakefield

Zvětšuje se také pražské obchodní centrum Chodov

Nových ploch obchodních center by letos mělo podle studie vzniknout víc než loni, kdy přibylo jen 33,3 tisíce metrů čtverečních. Šlo například o Aupark v Hradci Králové a Galerii Přerov. Celková plocha tuzemských nákupních center tak činila k začátku letošního roku 1,63 miliónu metrů čtverečních.

Nákupní centra mají přibývat i v hlavním městě. Centrum Prahy čeká v příštích letech rozšíření nákupních ulic Na Příkopě, Jindřišská a Panská o nové obchodní plochy v rámci projektu Savarin o velikosti přibližně 35 tisíc metrů čtverečních či výstavby Květinového domu na Václavském náměstí. Ve fázi příprav jsou také Dejvice Center na Vítězném náměstí v Praze 6 či Palác Stromovka na Praze 7.

„V poslední době pozorujeme, že developeři inklinují k výstavbě nebo zásadní rekonstrukci projektů na významných dopravních uzlech hromadné dopravy, upozornil také Kotrbáček.

Centra mění majitele

Mimopražským příkladem projektu na hlavním dopravním uzlu je i rekonstrukce a rozšíření brněnského obchodní domu Tesco, který se nachází v těsné blízkosti Galerie Vaňkovka a brněnského hlavního nádraží. Zásadní revitalizace čeká i centrum Plzně na území podél ulice Americká.

Daří se i byznysu se samotnými obchodními centry. Od začátku tohoto roku investoři uzavřeli transakce v hodnotě téměř miliardy eur (26,6 miliardy korun), což je více než za celý silný rok 2015. Majitele změnily například centra Tesco Letňany, Olympie Brno, Zlatý Anděl na Smíchově nebo Nisa Liberec. Poslední dvě uvedené koupila CPI miliardáře Radovana Vítka. Společnost Cushman & Wakefield očekává, že do konce tohoto roku dojde k prodeji dalších obchodních center.

Rozšiřování obchodních center je podle studie trendem v celé Evropě, kde se letos očekává přírůstek 4,5 miliónu metrů čtverečních.  Na rozdíl od Česka tvoří z toho zvětšení stávajících center pouze čtvrtinu, většina připadá na nové.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám