"Správní řízení jsou v případě D47 velmi komplikovaná. Ekologické iniciativy a občanská sdružení mají obrovský zájem se jich účastnit a snášejí připomínky. Nejhorší jsou jednání s ministerstvem životního prostředí, které je konečným orgánem ve sporech o výjimky z ochrany přírody. Některé výjimky ještě nemáme, nebo je proti nim podáno odvolání," řekl Právu Šimonovský.

Ministr dopravy je přesto přesvědčen, že ještě lze dokončit celou dálnici D47 v roce 2008. Připustil však, že termíny jsou velmi napjaté.

"Některé procesy jsme zahájili paralelně a nyní na sebe nenavazují. Chystáme proto některá mimořádná opatření. Jsme připraveni raději udělat změny v dokumentaci, než stavby zahajovat teprve výběrovým řízením. Je ale jasné, že tato dálnice postavena bude," prohlásil Šimonovský.

Komplikovaný stavební zákon

Problémy s přípravou staveb na D47 dokreslují, jak komplikovaný je v České republice stavební zákon proti úpravám, platným jinde v Evropě. V územním řízení se rozhoduje o ochraně zájmů lidí a umístění stavby. Totéž se ale opakuje se stejnými účastníky ve stavebním řízení, jež zahajuje další rozhodovací procesy.

"Probíhá tedy paralelně několik rozhodovacích řízení, která končí výjimkami, a jsou tam různé právní účinnosti. Řekl bych, že právě to je nejvážnější problém nejen při budování D47, ale při jakékoli výstavbě. Například v průmyslových zónách, kde narážíme na stejné problémy. Několik investorů už kvůli tomu z ČR odešlo. Je sice připravena novela stavebního zákona, ale před námi je ještě velký kus cesty," konstatoval Šimonovský.

Prověří se rozhodnutí odložit kauzu D47

Pro výstavbu dálnice D47 měl být poprvé v ČR využit model PPP (Public Private Partnership). Tedy spolupráce veřejného a soukromého sektoru při realizaci investiční akce. Vláda Miloše Zemana v červnu 2002 bez výběrového řízení rozhodla, že bude uzavřena smlouva s konsorciem Housing & Construction (H&C). Na podzim téhož roku však smlouvu napadl Šimonovský a označil ji za krajně nevýhodnou pro stát. 

Špidlova vláda smlouvu s H&C v březnu 2003 vypověděla. Šimonovský ji přesvědčil, že stát je schopen zrealizovat projekt D47 sám, že se tak ušetří zhruba čtyřicet miliard korun a výstavba se zkrátí o jeden rok. Vládě se zavázal, že D47 bude dokončena do konce roku 2008. 

Policie pak prověřovala, zda nebyl při rozhodování Zemanovy vlády o přidělení zakázky konsorciu H&C spáchán trestný čin. Nakonec se rozhodla kauzu odložit. Zda to bylo oprávněné rozhodnutí, prověří nyní Nejvyšší státní zastupitelství. Kauze D47 se stále ještě věnuje také zvláštní vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny.