Článek
„Navýšil se nám nejen počet krátkodobých, ale i dlouhodobých nemocenských. Proto jsme omezili provoz na tramvajových linkách číslo 6, 9 a 10, které doplňují páteřní linky v ranních a odpoledních hodinách,“ vysvětloval ve čtvrtek ráno novinářům ředitel DPO Daniel Morys.
Morys dodal, že věří, že v pondělí by se již situace měla vrátit do normálního stavu.
DPO v současnosti zaměstnává 970 řidičů, což však nestačí. Podniku chybí zhruba další padesátka řidičů. Firma se snaží vyhrocenou situaci vyřešit novými opatřeními, o kterých nyní vyjednává s odboráři.
Ve hře je například zvýšení mezd na začátku května či zavedení příspěvku za stoprocentní docházku. Náborový příspěvek ve výši 15 tisíc korun již DPO zavedl na začátku března.
Hledali i na Dole Paskov
Společnost se ocitla takříkajíc v začarovaném kruhu. Na nemocenské je v tuto chvíli 108 řidičů. Z tohoto důvodu musí ostatní řidiči pracovat přesčas, což vede k vyčerpání, v jehož důsledku i oni končí na nemocenské.
Morys uvedl, že se DPO pokoušel získat zaměstnance z Dolu Paskov, kde minulý týden skončila těžba uhlí. „Žádný zásadní efekt z toho ale není. Horníci jsou totiž zvyklí na jinou mzdu, než máme u nás,“ podotkl.
Průměrný plat řidičů DPO byl v loňském roce 24 688 korun, což je podle Iva Protivínského, šéfa odborářů svazu Dosia z dopravního podniku, málo. Tarifní mzdy řidičů by se nicméně v květnu měly navýšit o zhruba 2500 korun.
Podle šéfky druhého odborového svazu DPO Libuše Tořové je však problém i v tom, že uchazeči mají problém s psychotesty. „Z deseti přihlášených projdou psychotesty tak dva až tři,“ upřesnila Tořová s tím, že menší část uchazečů také odpadne při zdravotních prohlídkách.