Návrh ministerstva dopravy již předtím schválila spolková vláda [celá zpráva] a Spolkový sněm (Bundestag), který je de facto dolní komorou parlamentu. [celá zpráva]

Německo už sice zákon o mýtném pro osobní auta schválilo v roce 2015, kvůli výhradám Evropské komise a protestům sousedních zemí ho ale dosud nezavedlo. Evropská komise původní normu považovala za diskriminační. Po zhruba dvou měsících se obě strany dohodly na kompromisu.

Podle kritiků je kompromisní návrh i nadále diskriminační. Řidiči aut registrovaných v Německu totiž mýtné sice také zaplatí, posléze se jim ale o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel. Zahraničním řidičům žádné kompenzace vypláceny nebudou.

Poplatek 2,5 až 25 eur

Výše mýtného se bude lišit v závislosti na objemu motoru a množství emisí. Desetidenní poplatek se bude pohybovat v rozmezí od 2,5 eura do 25 eur (zhruba 68 až 676 korun), dvouměsíční od 7 do 50 eur (189 až 1351 korun). Nejdražší roční mýtné přijde na 130 eur (3513 korun).

Ministr dopravy počítá, že systém přinese do spolkového rozpočtu zhruba 524 miliónů eur (zhruba 14 miliard korun), a to i po odečtení sto miliónů eur, které stát vydá na kompenzace německým řidičům v závislosti na výši vypouštěných emisí.

Ministr chce celoevropské mýtné

Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt (CSU) kromě toho usiluje o zavedení systému celoevropského mýtného. Cílem německé vlády podle něj je „společný, interoperabilní mýtný systém bez národních bariér“. [celá zpráva]

Německo jako jedna z mála zemí dosud nemělo zpoplatněné používání dálnic osobními vozidly.