Vyplývá to z dopisu, který ombudsmance Anně Šabatové zaslal náměstek ministra dopravy Kamil Rudolecký. Podle něj by šlo zánik technické způsobilosti těchto aut obejít využitím ustanovení o schvalování jednotlivě vyrobeného vozidla.

KOMENTÁŘE DNE:

Zeman versus ne-Zeman - Předvolební prezidentské klání předjímá Jiří Pehe. Čtěte zde>>

Většinu z registru vyřazených aut ovšem jejich majitelé už nechali sešrotovat nebo je rozprodali na náhradní díly. Ta zbývající by pak k nové registraci musela splnit přísné technické podmínky.

„Možnost zaniklé auto opět uvést do provozu je velmi omezená. V zákoně byla na to šance vždy, aby se registrace umožnila lidem, kteří si auto postaví sami. Využít by to sice šlo i pro opětovnou registraci auta vyřazeného z provozu, muselo by však splňovat patřičné technické požadavky, například emisní limity pro nově vyráběná auta. A to i motorová vozidla stará tři až pět let těžko mohou dodržet,“ řekl v pondělí Právu mluvčí MD Tomáš Neřold.

Naopak znovuzprovoznění přípojných vozidel by problémem být nemělo. Pokud ovšem už také neskončila na vrakovištích.

Snaha vyčistit centrální registr

Cílem ministerstva dopravy bylo vyčistit centrální registr vozidel od těch dlouho nepoužívaných. Vycházelo se přitom z novely zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, která nabyla účinnosti 1. ledna 2015.

Jak MD v úterý na dotaz Práva upřesnilo, kvůli polopřevodům, tedy nedokončené registraci, zaniklo k 1. červenci 2015 téměř 558 tisíc vozidel. A totéž pak potkalo 220 tisíc aut s registračními značkami v depozitu, jejichž majitelé do 31. prosince 2015 nenahlásili, kde se jejich nepoužívané auto nachází a jaký je účel jeho využití.

Bezcenná je i řada zcela nových vozů

„Je však potřeba zdůraznit, že nejde klást rovnítko mezi počet aut a počet lidí, kterých se tyto změny dotkly. Nelze přesně odhadnout, kolik vozidel chtěli jejich majitelé opravdu ještě reálně provozovat a kolik z nich již dávno fyzicky neexistovalo, protože je jejich majitel například neekologicky zlikvidoval,“ připomněl Neřold.

Jak přitom podle ČTK uvedl na svých internetových stránkách úřad Veřejného ochránce práv, například lidé, kteří si pořídili auto na leasing, prostě zapomněli na to, že po jeho skončení se stanou novými vlastníky vozidla a musí si je na sebe přepsat. Jejich takřka nová auta se tak v důsledku uplatnění kontroverzní novely stala bezcennými.

Průměrné stáří osobních aut v ČR přesahuje 15 let, což je výrazně více než ve většině evropských zemí.