Hlavní obsah

Nový automobilový gigant v Evropě. PSA pohltí Opel

Aktualizováno

Francouzská automobilka PSA Group vlastnící Peugeot a Citroën a americký koncern General Motors v pondělí oznámily, že dosáhly dohody, že PSA odkoupí ztrátovou německou divizi GM Opel. Zaplatí za něj 2,2 miliardy eur (59 miliard Kč). Panují obavy, že při restrukturalizaci Opelu a britského Vauxhallu přijdou o místa tisíce lidí.

Foto: © Ina Fassbender , Reuters

Závod Opelu v Bochumi

Článek

Po nákupu Opelu a jeho sesterské značky Vauxhallu se skupina PSA stane druhým největším výrobcem automobilů v Evropě za Volkswagenem, neboť předstihne alianci Renault-Nissan.

„Jsem přesvědčen, že se přeměna Opelu/Vauxhallu s naší podporou výrazně urychlí,” řekl ředitel PSA Carlos Tavares. Ten si přeje, aby Opel byl nadále vnímán jako německá značka, i když bude v budoucnu využívat koncernových platforem.

Opel byl poslední léta v červených číslech. Jeho loňská ztráta byla 257 miliónů dolarů (6,2 miliardy Kč), naopak PSA měla zisk 1,7 miliardy (40,7 miliardy Kč).

Foto: Gonzalo Fuentes, Reuters

Ředitel automobilky PSA Carlos Tavares

Cena činí podle agentury Reuters 2,2 miliardy eur.

Když GM a PSA oznámily, že jednají o odkoupení Opelu, zahájily také jednání s ministry a představiteli odborů. Zaměstnanci Opelu a Vauxhallu se bojí propouštění, protože skupina PSA po spojení Citroënu a Peugeotu přistoupila k restrukturalizaci s cílem snížit ztráty a propouštěla.

GM v Evropě zaměstnává kolem 38 000 lidí, z toho zhruba polovinu v Německu. V Británii má GM asi 4500 zaměstnanců. Asi 19 000 německých zaměstnanců je proti propouštění z důvodů nadbytečnosti chráněno do konce 2018.

Foto: Vincent Kessler, Reuters

Značky automobile Opel a Peugeot

Opel si už v pátek pronajal na pondělní dopoledne sál na radnici v Rüsselsheimu, kde se sejdou zaměstnanci.

O dohodě o koupi Opelu informovala už v pátek agentura Reuters s odvoláním na dobře informované zdroje z PSA, kde nákup schválila rada vedení. Mluvčí obou automobilek PSA a General Motors odmítli v pátek zprávu komentovat. [celá zpráva]

Jednání se protahovala, protože penzijní fond pro zaměstnance Opelu a Vauxhallu je podfinancovaný, chybí v něm devět miliard dolarů, uvedla agentura Bloomberg.

Závazky na výplatu penzí ve výši tří miliard eur se převádějí na PSA, ale budou placeny GM.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám