"Samozřejmě o tom uvažujeme, ale ne v blízké době. Je to spíše otázka budoucnosti, nejdříve k tomu přistoupíme za rok. Nyní probíhají jednání s automobilkami," řekla Právu tisková mluvčí řetězce Tesco Martina Čermáková.

"Prodej aut u nás zatím není na pořadu dne. Prodáváme autopříslušenství, například pneumatiky či další díly, žádné rozhodnutí o prodeji nových automobilů však zatím nepadlo," řekla Právu mluvčí řetězce Carrefour Jana Havlíčková. 

AAA Auto chce prodávat osm značek

Možnost prodávat nové automobily již nyní využívají autobazary. Například největší bazarová společnost v České republice, AAA Auto, již nyní prodává nová auta tří značek, a to Chevrolet, Opel a Honda. "Do roka bychom rádi prodávali automobily celkem osmi značek. Stále trvá náš zájem o prodej automobilů společnosti Škoda Auto, oslovili jsme i další velké firmy," řekla Právu mluvčí AAA Auto Magdalena Drsová.

Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka však vyšší konkurence ceny nesníží a auta v příštím roce spíše až o tři procenta podraží v souvislosti s vyrovnáváním cen v EU.

Částečná liberalizace trhu platí zhruba rok v 15 starších členských zemích Evropské unie. "Z vyjádření jednotlivých asociací autoprůmyslu zemí EU vyplynulo, že k žádným zásadním změnám na trhu nedošlo. V horizontu jednoho roku lze tudíž předpokládat, že tomu bude obdobně v ČR," řekl ČTK Šípek.

Podle společnosti PricewaterhouseCoopers by mělo nové opatření vést ke snížení cen automobilů, usnadnit zákazníkům výběr mezi více značkami a odstranit monopoly dealerů v některých regionech. Automobilky již totiž nemohou prodejcům omezovat území, na němž chtějí prodávat.

"Nepředpokládám žádné dramatické změny, pouze v některých případech dojde zřejmě u finančně silných prodejců k postupnému rozšiřování sortimentu prodávaných značek," dodal Šípek.

Automobilky uzavřely nové smlouvy

Automobilky se na otevření trhu připravily s předstihem. Kvůli snaze zajistit určitou úroveň kvality prodeje začaly podle mluvčího Nissanu ČR Petra Minaříka uplatňovat nová, tvrdší pravidla pro prodejní i servisní místa. To se týká například minimálního počtu automobilů vystavených v prodejně, množství personálu či velikosti servisu.

"Škoda Auto uzavřela v České republice již k 1. červenci letošního roku celkem 209 nových smluv. Z tohoto počtu většina obchodníků poskytuje kromě dealerských také servisní služby.

Nová legislativní úprava umožňuje výrobci volbu mezi selektivním nebo exkluzivním systémem distribuce nových vozů. Škoda Auto se rozhodla podobně jako všechny značky koncernu Volkswagen pro selektivní systém distribuce, hlavním kritériem pro výběr prodejce bude tedy pouze splnění předem definovaných kvalitativních požadavků," řekl Právu mluvčí Škoda Auto Evžen Krauskopf.