"Domácí prodeje přitom poklesly v souhrnu o 10,39 procent, export ale vzrostl o 1,81 procent," upřesnilo Sdružení automobilového průmyslu, které výsledky zveřejnilo.

Jedinými rostoucími druhy vozidel byla výroba autobusů, přívěsů a návěsů. Největší výrobce autobusů, vysokomýtská Karosa, dodal na trh 1242 vozidel, což je o 8,5 procenta více než loni, vyvezlo se jich o pětinu více než loni.

Naprostou většinou se na výrobě podílí Škoda Auto, z jejíchž závodů vyjelo do září 326 330 vozů, což je o 1,7 procenta méně než loni. Domácí prodej vozů Škoda se propadl o 11 procent na 48 515 aut, export se o 1,7 procenta zvýšil na 285 111 vozů. Výrobce sportovních vozů Kaipan vyrobil 11 aut, všechna prodal na českém trhu.

Čísla by se měla obrátit příští rok, kdy začne v Kolíně vyrábět automobilka TPCA. Ročně má ze společného podniku Peugeotu, Citröenu a Toyoty vyjet 300 tisíc vozů.

Nedaří se motorkám a nákladním autům

Pokles výroby osobních automobilů ale není největší, daleko hůř jsou na tom motocykly. Jejich výroba se propadla o desetinu na 1 418 strojů. Snížení výroby oznámila zejména týnecká Jawa Moto, která v kategorii nad 50 kubických centimetrů zaznamenala pokles o 15 procent na 1 323 motocyklů. Kategorie o obsahu válců do 50 ccm naopak zaznamenala růst téměř o 300 procent na 95 strojů.

Výrobci nákladních aut ohlásili pokles produkce o 7,9 procenta na 1502 vozů. Export klesl o osm procent a prodej v ČR o pět procent. Největší výrobce Tatra Kopřivnice vyrobil 1070 aut a pražská Daewoo Avia 431 vozů.