"Kvůli nedostatku komponentů uzavřeme produkci ve 14 hodin," řekl mluvčí antverpského závodu Marco van Riel. V antverpském závodě pracuje 5 400 lidí. Podle mluvčího budou dočasně bez práce a budou dostávat příspěvky od státu. Podnik v Belgii je pro Astru klíčový, denně tu sestaví přes tisíc těchto aut, loni jich z bran závodu vyjelo 254 tisíc.

Kdy se výroba obnoví bude záviset na vývoji v Bochumi, odkud se do Antverp dodávají nápravy. Bochumští zaměstnanci už od čtvrtka protestují proti plánu mateřského koncernu General Motors (GM) propustit v Evropě 12 tisíc lidí. Právě Německa se restrukturalizace dotkne nejvíc. Koncern tu plánuje propustit 10 tisíc lidí, v samotné Bochumi 4 tisíce. Z podniku by tak odešla necelá polovina zaměstnanců.

Výroba stojí i v Rüsselheimu

V úterý odpoledne zastavili výrobu i zaměstnanci ve městě Rüsselheim, částečně proto, že jim, stejně jako v Belgii, chyběly díly, částečně proto, že se připojili k protestu v Bochumi. GM ústy svého mluvčího Marca Kempera ještě dopoledne tvrdilo, že v tomto závodě se jí daří pomocí jednání situaci držet v klidu. "Snažíme se situaci uklidnit a doufáme, že napětí nebude eskalovat," tvrdil Kemper.

Americký koncern chce nižšími náklady na zaměstnance v Evropě ušetřit ročně asi 500 miliónů euro. Jeho evropské automobilky jsou už několik let ztrátové, americkému koncernu se nedaří vozy prodávat tak, jak by si představoval. [celá zpráva]

.: kliknutím na obrázek jej zvetšíte

Do ulic vyšlo 20 tisíc lidí

Zaměstnanci dceřiných automobilek koncernu GM, tedy německého Opelu, švédského Saabu a britského Vauxhallu v úterý proti plánovanému propouštění dvě hodiny protestovali. V Německu, kde jsou protesty největší, vyšlo jen v samotné Bochumi do ulic 20 000 lidí.

Starostka města Ottilia Scholzová podtrhla, že Bochum i celý region zaměstnance podporuje. "Opel je pro region nepostradatelný. Musíme se postarat o to, aby zdejší výroba a pracovní místa byla zajištěna," prohlásila a náměstí přecpané k prasknutí jí tleskalo.

K protestu se symbolicky zaměstnanci v polské Gliwici. I přesto, že tato firma na restrukturalizaci spíš vydělá. GM totiž plánuje, že právě sem přesune z Německa výrobu modelu Opel Zafira. Na rozdíl od ostatních závodů ten v Polsku přibere ještě 700 zaměstnanců.