Hlavní obsah

Černý pátek naplno odstartoval vánoční nákupy. E-shopy se předhánějí ve slevách

Novinky, tov

Internetové obchody v Česku na tzv. černý pátek zlevnily o desítky procent elektroniku, kosmetiku, oblečení i další zboží. Slevové akce postupně rozjely už během týdne. Podle odhadů Češi ve slevovém týdnu, který se inspiroval v USA, utratí v e-shopech přes tři miliardy korun.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Nákupy v e-shopech zvýhodňuje také nová služba cashback, kdy lidé dostanou část peněz za svůj nákup zpátky.

Loni Češi ve čtvrtém čtvrtletí okolo Vánoc utratili v internetových obchodech dohromady kolem 25 miliard korun. Vzhledem k tomu, že podle statistiků rostou prodeje e-shopů meziročně zhruba o pětinu, tento rekord zřejmě padne. Naplno se předvánoční nákupy rozjíždějí tento týden, kdy obchody spustily velké slevové akce. Ty vrcholí na tzv. černý pátek - Black Friday.

„S ohledem na to, že v české e-commerce dlouhodobě akce pod názvem Black Friday probíhá i během celého týdne, máme k dispozici pouze odhad obratů právě za celých sedm dní. Ten byl loni přibližně 2,6 miliardy. Pro letošek odhadujeme v období od 21. do 27. listopadu přes 3,2 miliardy," řekl Novinkám ředitel Asociace pro elektronickou komerci  Jan Vetyška.

Černý pátek do Česka dorazil ze Spojených států. Na černý pátek navazuje tzv. kybernetické pondělí (Cyber Monday), které letos bude 28. listopadu. Slevy nabídnou hlavně prodejci počítačů, her a technických vychytávek.

Tradice a původ označení Black Friday
Tradice pochází z USA, kde v pátek po Dni díkůvzdání mají školy volno a lidé vyrážejí s dětmi na nákupy. V obchodech či v průvodech je vidět Santa Claus. Podle některých zdrojů začala termín Black Friday (černý pátek) používat v šedesátých letech původně dopravní policie ve Filadelfii, protože se ve městě tvořily zácpy a policisté si v tento den nesměli brát volno. Z posledních let jsou z USA známé záběry, kdy se lidé v obchodech doslova perou o zboží. V roce 2011 použila žena v Kalifornii ve frontě na herní konzoli pepřový sprej. V roce 2012 byli zastřeleni dva lidé na Floridě při hádce o parkovací místo před Wal-Martem.

Největší tuzemský e-shop Alza.cz zlevnil 677 produktů. Slevovou akci zahájil již minulý pátek a potrvá do neděle. „K dispozici je 88 tisíc kusů zboží, což je stoprocentní nárůst oproti loňskému roku. Slevy dosahují až 80 procent,” uvedl Karel Kučera, marketingový ředitel Alza.cz. Vedle elektroniky přepsal obchod cenovky také u produktů ze sortimentu sport a hobby.

Kampaň na druhém největším českém e-shopu Mall.cz začala v pondělí, v pátek se pak odkrývá největší nabídka slev, ze které budou moci zákazníci vybírat až do neděle. „Vloni jsme v rámci Black Friday za celou skupinu zaznamenali 2,5krát vyšší návštěvnost a obratově jsme se dostali na čtvrtinu tržeb za celý listopad,“ řekla šéfka prodeje Mall.cz Jitka Dvořáková. Podle loňských údajů Mall.cz se nejvíce prodávají mobilní telefony, audio-video a foto.

Levnější také oblečení či kosmetika

Spuštění největší slevové akce ve své historii ohlásil také prodejce počítačů a elektroniky CZC.cz. Výhodnější ceny nabízí celý týden od neděle do neděle, na černý pátek je ale nabídka nejširší. Maximální slevy jsou až 80 procent, uvedla firma.

U příležitosti černého pátku zlevnili také internetoví prodejci oblečení nebo kosmetiky. „Budeme mít unikátní produkty, které jinde nebudou, za skvělé ceny. Poštovné zdarma a mnoho dalšího,“ řekl Novinkám marketingový ředitel největšího tuzemského obchodu s parfémy a kosmetikou notino.cz Radek Ondrášík.

Foto: Profimedia.cz

Zákazníci se na Black Friday přetahují o zlevněné televize v Londýně

E-shop s módou ZOOT nabízí na černý pátek 50procentní slevu na černé oblečení. Jde o speciální kolekci čítající až tisícovku produktů.

Na popularitě získává cashback

Při nákupech v e-shopech mohou lidé získat část peněz zpět, když využijí služby cashback. V Česku je relativně nová, nabízí ji například server PlnáPěněženka.cz.

Zákazník se zaregistruje pomocí e-mailu a na partnerských e-shopech nakupuje proklikem z této stránky. Část peněz za nákup díky tomu dostane zpátky. „Nákup na e-shopu je stejný jako vždycky, kartou nebo na dobírku. Za to, že jsme přivedli zákazníka, dostáváme od e-shopů provizi, o kterou se rozdělíme se zákazníky,“ řekl Novinkám mluvčí firmy Josef Drobílek.

Cashback je v rozmezí desetin procenta až 15 procent. Peníze, které klient za nákupy získá, se shromažďují na jeho účtu na PlnáPeněženka.cz, číslo účtu klient zadá, až když si chce peníze převést. Přitom navíc dostane bonus 50 korun. Pro výplatu bonusu musí mít našetřený cashback nejméně sto korun.

Podobné služby fungují již řadu let například ve Velké Británii, příkladem je třeba TopCashback.com. Tam metodu využívá při nákupech skoro pětina kupujících.

Plná Peněženka.cz má nyní kolem 200 tisíc klientů a nasmlouvaných zhruba 400 e-shopů, včetně cestovních kanceláří. Nechybí ani zmiňovaný Mall.cz, notino, ZOOT. Navíc je přes tuto službu možné nakupovat v zahraničních e-shopech, jako je například čínský AliExpress.com. Nákupy v Číně jsou cenově atraktivní hlavně u elektroniky a příslušenství, jako jsou třeba obaly na mobily. „Doprava je zdarma, protože ji Čína dotuje jako podporu exportu,” uvedl Drobílek.

„Vrchol sezóny cashbacků bývá v listopadu, kdy v Číně je Global shopping festival a čínské eshopy dávají až 90procentní slevy. Lidé v pátek 11. listopadu nakoupili za jediný den na AliEexpress.com přes Plnou Peněženku zboží v hodnotě sedmi miliónů korun. To je šestkrát víc než v minulém roce. Black Friday bývá druhý listopadový vrchol,” uzavřel mluvčí.

Může se vám hodit na službě Zboží.cz:

Anketa

Budete během tzv. černého pátku nakupovat vánoční dárky ve slevě?
Ano
6 %
Ne
94 %
Celkem hlasovalo 2883 čtenářů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám