"Změna ceny je dána růstem cen v čase," řekla Novinkám mluvčí ČSA Jitka Novotná. Společnost navíc od Airbusu zdarma získá simulátor v hodnotě 300 miliónů korun.

O vítězství Airbusu s motory CFM International rozhodla dozorčí rada firmy ve čtvrtek. O zakázku usiloval i konkurenční americký výrobce Boeing se stejnými motory. [celá zpráva]

Letadla budou aerolinie splácet formou finančního leasingu, firmu, která jej poskytne, vyberou v dalším tendru. Jeho vítěz musí být jasný do léta příštího roku. ČSA ve finančním plánu počítají s úvěrem úročeným deseti procenty. Prezident společnosti Jaroslav Tvrdík věří, že v tendru se podaří cenu ještě snížit. "Při kreditu, který ČSA mají, získat úvěr za méně než deset procent považuji za velmi realistický odhad," řekl na tiskové konferenci Tvrdík.

Leasing a pronájem

Leasingové splátky, které firma bude platit v letech 2005-2020 budou celkově nižší, než by platila za pronájem letounů. V roce 2020 jí navíc letadla budou patřit a jejich životnost bude ještě více než deset let.

První letadla z tendru sice ČSA získají až v roce 2006, už příští rok by se ale Airbusy 320 měly ve flotile objevit, i když nepůjde o ty z tendru. ČSA si je pronajmou od obchodníků s letadly. V dubnu by se tak flotila měla rozšířit o tři Airbusy 320 pro pravidelné lety a v červnu o další dva A321 pro charterové lety.

Obě letadla nové generace, která se soutěže účastnila, tedy vítězné Airbusy rodiny 320 i poražené Boeingy 737, mají proti klasickým strojům asi o 5 procent vyšší rychlost, o 1200 kilometrů delší dolet. A jsou schopna startovat a přistávat na kratších drahách.

Vedle 12 střednětraťových letadel chtějí aerolinie pořídit do roku 2014 dalších 41 strojů pro střední tratě. Současných 30 Boeingů 737 řady 400 a 500 společnost postupně vyřadí. V roce 2014 by tak flotila ČSA měla mít 63 letadel proti současným 43 strojům.