"Rozhodnutí bylo jednomyslné, jak v představenstvu, tak v dozorčí radě," řekl podle ČTK agentuře Reuters prezident ČSA Jaroslav Tvrdík. Hodnotu kontraktu rovněž nespecifikoval. Uvedl jen, že cena bude v dolní části rozmezí 10-20 miliard korun. Podle informací serveru Euro-Online byla nabídka Airbusu o 120 miliónů korun výhodnější. V porovnání se svými katalogovými cenami nabídl ČSA 40procentní slevu, což je unitkátní nabídka.

Kromě Airbusu byla ve hře i nabídka americké společnosti Boeing. Ta nabízela letadla typu 737. ČSA měly na výběr tři možnosti, buď Boeing 737 nové generace s motory od konsorcia CFMI, anebo Airbus 320 s motory od CFMI či konsorcia IAE. Nakonec se rozhodly pro Airbus 320 s motory CFMI.

Podle slov vedení firmy všechny předložené nabídky splňovaly technické požadavky největšího českého leteckého přepravce. Mezi oběma letouny nejsou ani příliš velké technické rozdíly. Rozhodovala tedy jen cena.

Parametry Airbusu A320

V ní byla klíčová výše plateb, které dopravce musí uhradit rok před dodáním letounů a také vývoj cen letadel v čase. Aerolinky stroje dostanou v průběhu let 2006 a 2008. Ta později dodaná přijdou firmu kvůli inflaci na víc.

ČSA letadla pořizují formou tzv. operativního nájmu. To znamená, že letadla koupí některá z leasingových společností, která je bude aerolinkám pronajímat. Leasingovou firmu vyberou ČSA zřejmě až příští rok.

Stížnosti na průběh tendru

Poražená firma Boeing si na průběh tendru stěžovala v polovině září. Podle ní česká strana úmyslně zvýhodňovala evropského výrobce. Americká firma si tehdy dopisem stěžovala u českého ministra financí Bohuslava Sobotky.

Spekulace o tom, že v tendru nakonec zvítězí Airbus se vlekly od doby, kdy na post šéfa firmy nastoupil bývalý ministr obrany Jaroslav Tvrdík. právě on měl firmu připravit na přechod od Boeingů, které nyní ve flotile tvoří většinu, k Airbusům. Bývalý prezident Miroslav Kůla se údajně přikláněl naopak k Boeingům.

Parametry Airbusu A319

Dalších 41 letadel do roku 2014

Firma začátkem října vyhlásila konkurz na nové piloty. Plánuje jich přijmout 84. Většinou by měli létat na starších letadlech, na strojích nových budou létat stávající piloti. "Předběžný počet uchazečů je příjemným překvapení," řekl viceprezident pro personalistiku Jaroslav Švábík. 

Do roku 2014 chce ČSA nakoupit dalších 41 letadel pro střední tratě. Současných 29 Boeingů 737 řady 400 a 500 pak vyřadí z provozu.

Největší národní letecká společnost z nových členských zemí Evropské unie nyní nabízí spojení do 116 destinací ve 48 zemích světa. Letos počítá s tím, že přepraví 4,4 miliónu cestujících, tedy o dvacet procent více než loni. Do září s flotilou ČSA cestovalo 2,9 miliónu pasažérů. Firma je součástí letecké aliance Sky Team.