Nově budovaný areál tak rozšíří stávající kapacitu letiště o 3,5 miliónů cestujících ročně. "Vzhledem k tomu, že terminál bude do provozu uváděný postupně, bude postupně růst i kapacita a také technologie vybavení," řekla mluvčí ČSL Anna Kovaříková. Stávající terminál Sever 1 byl postaven na 6,5 miliónů cestujících ročně. Letos jím prošlo 7,4 miliónů lidí a letos to bude zřejmě 9,5 miliónů pasažérů.

Podle Kovaříkové už je teď terminál Sever 2 stavěn s tím, že se bude dále rozšiřovat. Pokud bude růst cestujících i dál pokračovat, nebude ani desetimiliónová kapacita stačit. Kovaříková ale upozornila, že 10 miliónů cestujících je jen tzv. architektonická kapacita, ta skutečná bývá u podobných staveb mnohem vyšší. Jen se sníží komfort cestujících. Budou si například muset vystát fronty při odbavování, jako je tomu ve stávajícím terminálu.

Novým terminálem budou procházet cestující ze zemí Schengenské dohody, k níž ČR přistoupí v roce 2007. Pro občany cestující z nebo do zemí mimo EU zůstane stávající terminál Sever 1.

Většina staveb je z poloviny hotová

Sever 2 má několik částí, kromě samotné odbavovací haly bude součástí i nová třídírna zavazadel za 579 miliónů korun. Za hodinu bude schopná odbavit 2500 kusů zavazadel. Její stavba je zatím na začátku. Z větší části je dokončen spojovací objekt mezi starým a budovaným terminálem. Ze 74 procent je ukončena i stavba kolektoru.

"Stavba probíhá za plného letištního provozu, a protože je staveniště jen pár set metrů vzdáleno od současného terminálu Sever 1, klade to na nás mimořádné nároky. Především tu vládnou mimořádná bezpečnostní opatření a trvalý dozor ze strany letiště," řekl projektový manažer firmy Skanska Roman Hindrich.

Téměř hotově, alespoň zvenčí, vypadá nový nástupní tunel tzv. prst C. Na letišti nyní fungují prsty A a B. Třetí tunel zvýší počet nástupišť o deset. Celkem jich tak bude 27. "Součástí terminálu bude i konferenční místnost, například pro případ leteckého neštěstí. Příbuzným v ní budeme podávat veškeré informace," řekl projektant stavby.

Rozšíření letiště vyjde Českou správu letišť, která Ruzyni provozuje, na 8,5 miliardy korun. Většinu peněz (6,5 miliardy) ještě zbývá proinvestovat. Peníze na stavbu letiště získalo z úvěrů od Evropské investiční banky. [celá zpráva]

Ne každý větší provoz oceňuje

Z narůstajícího kolosu v západní části hlavního města ale nemají radost obyvatelé okrajových částí města. Například obyvatelům nedaleké Přední Kopaniny už teď nad hlavou létá jedno letadlo za druhým. Podobně jsou na tom lidé z Nebušic.

Ruzyňské letiště zatím dodržuje hlukový limit. Obyvatelům blízkých vesnic pomáhá s výměnou oken u domů i veřejných zařízení. Stávající protihluková opatření jsou podle výpočtů ČSL stavěná na 9,7 miliónů cestujících ročně.