Kdyby soud otevřel cestu k převzetí Volkswagenu jinou firmou, což je podle analytiků velmi pravděpodobné, mohlo by to mít dopad i na českou automobilku Škoda Auto, která je dceřinou firmou koncernu.

Dnešní krok je posledním úderem v pětiletém tažení komisaře pro vnitřní trh Fritse Bolkesteina proti zlatým akciím a dalším státním nástrojům ochrany domácího průmyslu před zahraničními investory.

"V rámci jednotného evropského trhu by lidé a firmy měli mít možnost investovat, kam chtějí, bez umělých překážek," uvedl k rozhodnutí Bolkesteinův mluvčí Jonathan Todd.

Několik výzev

Komise již Německo několikrát vyzvala, aby takzvaný zákon o Volkswagenu zrušilo, protože je neslučitelný s pravidly jednotného trhu.  Mateřská spolková země Dolní Sasko má totiž faktickou kontrolu nad Volkswagenem. Dolní Sasko má v automobilce blokační podíl 20 procent. Zákon přitom stanoví, že nikdo z akcionářů nemůže mít ve Volkswagenu hlasovacích práv více, i kdyby vlastnil větší procento akcií.

Německo vždy říkalo, že bude zákon o Volkswagenu důrazně bránit. Podle kancléře Gerharda Schrödera je tato výsada nutná, protože zajišťuje stabilitu firmy a chrání pracovní místa.

Analytici však vzhledem k předchozím rozhodnutím soudů říkají, že právo by mělo být na straně Bruselu. "Nemusíte být právník, abyste poznal, že to jasně porušuje pravidla EU," řekl agentuře Reuters prezident ekonomického ústavu Lisbon Council Paul Hofheinz.

Opačný názor má ale spolková země Dolní Sasko, která je rozhodnuta proti Bruselu bojovat až do konce. "Jsme přesvědčeni, že zákon o Volkswagenu je v souladu s pravidly EU. Myslíme si, že Evropský soudní dvůr rozhodne v náš prospěch, a netrpělivě čekáme na to, až bude zveřejněno přesné znění žaloby," řekl mluvčí zemského kancléřství. Federální vláda ani Volkswagen se k věci nevyjádřily.