Podle předsedy Správy státních hmotných rezerv (SSHR) Pavla Švagra, který o příjezdu vlaku informoval, bude nafta do Česka převezena postupně. Celkem má být vypraveno kolem 70 vlaků. Podle SSHR zabere přeprava zhruba 80 miliónů nafty až šest měsíců.

Dopravu zajistí Čepro, smluvním dopravcem je ČD Cargo. Švagr už dříve uvedl, že přeprava paliva nebude stát více než 60 miliónů korun. Převoz nafty je důležitý proto, že surovina časem ztrácí na kvalitě.

Sklad v létě definitivně převzal nový vlastník, společnost Krailling Oils Development, majetkově propojená s firmou Fau z Přerova.

Převozu nafty zpět do ČR dříve bránila rozbitá železniční vlečka v areálu skladu. Místní firma, kterou najal nový vlastník, ji začala opravovat na konci srpna.

V Bavorsku byly uskladněny zásoby nafty, které dokážou pokrýt dvoudenní spotřebu ČR. Celkem má Česko podle požadavků směrnice Bruselu držet zásoby na 90 dní spotřeby. SSHR nedávno informovala, že se tento požadavek daří plnit jen těsně.

Mnozí experti i politici v minulosti kritizovali uskladnění zásob strategické suroviny mimo území Česka. Když se rozhodovalo o uskladnění nafty v Německu, vedl SSHR Ladislav Zabo jmenovaný Topolánkovou vládou v roce 2007. Tehdy argumentoval tím, že správa ušetří 38 miliónů korun za rok oproti tomu, kolik by ho stálo uložení nafty ve skladech Čepra v Česku. Zabo rezignoval ze zdravotních důvodů v roce 2011.