Hlavní obsah

Ani 32 let nestačí. Dálnice do Drážďan asi nebude ani do Vánoc

• Aktualizováno

Na rozestavěné dálnici D8 v úseku Lovosice–Řehlovice se opět objevily problémy se stabilitou podloží. Dálnice, která se staví od roku 1984, tak nemusí být dokončena ani do 16. prosince. Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) přitom ještě v červnu sliboval, že za termín ručí. Šestnáctikilometrový úsek se staví přes devět let a původně měl být dokončen v březnu 2010.

Foto: David Ryneš, Mapy.cz

Svah v části posledního úseku D8 Lovosice–Řehlovice se opět začal hýbat.

Článek

„Na dálnici D8 došlo k ne zrovna pozitivnímu vývoji, co se týče geologie. Svah se nám začal trošku hýbat, sledujeme ho pozorně. Děláme vše pro to, abychom svah zastabilizovali,“ řekl Ťok na úterní tiskové konferenci. K problémům se stabilitou podloží došlo nedaleko Prackovic nad Labem, tedy v místě sousedícím s úsekem, kde se v minulosti sesunul svah.

Úsek Lovosice–Řehlovice měl být bez ohledu na komplikace způsobené odstraňováním závalu zprůjezdněn letos v prosinci, jak se plánovalo. Ještě v červnu to tvrdil Ťok novinářům. [celá zpráva]

Pro nás je hlavní, aby byla nejen dokončena, ale hlavně zprovozněna.
hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček (KSČM)

To však již nadále neplatí. „Pokud nebude dálnice stoprocentně spolehlivá, nikoho tam nepustíme,“ uvedl ministr dopravy.

Na otevření dálnice čekají obyvatelé Ústeckého kraje i podnikatelé. „Dálnice D8 je pro nás životně důležitá. Pro nás je hlavní, aby byla nejen dokončena, ale hlavně zprovozněna," řekl ČTK současný hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček (KSČM).

"Pokud se to podaří v prosinci, bude to nejkrásnější dárek k Vánocům pro obyvatele Lovosic, ústeckého Vaňova, Velemína a dalších obcí, přes které se denně valí desetitisíce kamiónů," zdůraznil Bubeníček. Podle policie kvůli nedokončené dálnici ročně zemře deset lidí na objezdových trasách podél D8 na Litoměřicku, Teplicku a Ústecku.

Podle šéfa Ředitelství silnic a dálnic Jana Kroupy bude stát oddrenážování svahu 300 miliónů korun. Problémy se sesuvem by měly cenu dostavby dálnice zvýšit o deset procent.

Úsek mezi Řehlovicemi a Lovosicemi, který měl podle odhadů z roku 1993 vyjít na tři miliardy korun, byl v roce 2007 vysoutěžen za 9,9 miliardy. Stát za něj však doposud zaplatil už přes 14 miliard Kč. Konečná cena bude ještě vyšší.

Podána žaloba na Kámen Zbraslav

Ředitelství silnic a dálnic a Správa železniční dopravní cesty podaly za sesuv žalobu na firmu Kámen Zbraslav, která je majitelem nedalekého dobkovičského kamenolomu, ta však svoji vinu odmítla.

„Žaloba vychází ze znaleckého posudku, že ten lom byl hlavní příčinou sesuvu. Nám nezbývá než se domáhat náhrady způsobené škody, která je vyčíslena na zhruba jednu miliardu korun,“ řekl v červnu Ťok.

Reklama

Související články

D8 dokončíme v prosinci, slíbil Ťok

Úsek Lovosice–Řehlovice, který chybí k dokončení celé dálnice D8, bude bez ohledu na komplikace způsobené odstraňováním závalu zprůjezdněn letos v prosinci,...

Výběr článků

Načítám