Letos měl srpen o dva pracovní dny více než loni, po očištění o kalendářní vlivy tržby rostly o 5,6 procenta. Tržby za prodej nepotravinářského zboží vzrostly meziročně o 12,4 procenta. Lidé více utráceli za obuv a oblečení, kosmetiku, elektroniku či za sportovní vybavení.

Pokles cen pohonných hmot láká Čechy k čerpacím stanicím, tržby na benzínkách stouply o 10,6 procenta. Tržby za prodej potravin rostou „jen“ o 1,5 procenta. Podle ekonomů čísla ukazují, že lidé mají víc peněz na nákup „zbytného zboží“.

Pokračuje trend růstu prodejů v e-shopech, proti loňsku tržby stouply o 31,3 procenta. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel, které statistici počítají zvlášť, vzrostly o téměř 19 procent.

„Spotřebitelská důvěra se v srpnu poprvé od začátku roku zlepšila a s jejím zlepšením jsme se vrátili zpět k silným růstovým číslům z domácího maloobchodu. Spotřebitelům nadále pomáhá nízká inflace, klesající nezaměstnanost a rostoucí mzdy,” uvedl ekonom Komerční banky Viktor Zeisel.

Posilující maloobchod tak přispívá k domácímu ekonomickému růstu, zvyšuje i výběr daně z přidané hodnoty a tím pomáhá příjmům státního rozpočtu. Ten by tak na konci roku mohl skončit s nejnižším schodkem za mnoho let nebo dokonce vyrovnaný.

„Aby maloobchod rostl ještě rychleji, museli by spotřebitelé začít i méně spořit. Nicméně domácnosti raději investují své úspory například do nemovitostí,“ dodal Zeisel.