Potíže na okrajích městské části řeší rovněž Praha 5, kde byly zóny stejně jako v Praze 6 zavedeny a začaly platit 24. srpna. Dohromady radnice dosud vybraly 35 miliónů korun.

"Praha 6 je v obecné rovině s dosavadním fungováním projektu zón placeného stání na svém území vesměs spokojena. Na základě praktických zkušeností s reálným provozem zón v ulicích nicméně požadujeme po hlavním městě dílčí úpravy," uvedl Churavý.

Praha 5 zatím vyčká

Mezi úpravami je rozšíření zón do starých Vokovic, na Petřiny a Bořislavku. Radnice bude kromě těchto míst chtít vypracovat podklady pro rozšíření zón na celé území Prahy 6. Jejich platnost bude chtít přerušit vždy od 21. prosince do 2. ledna. Mezi požadavky je také možnost platit parkovné prostřednictvím SMS.

Zóny začaly v Praze fungovat v roce 1996 v části Prahy 1. Následně byly rozšířeny na celou Prahu 1, 2, 7 a většinu Prahy 3. Samy si je provozují radnice v Praze 13, 16 a 22. V srpnu se rozšířily zóny placeného stání v Praze 5 a 6.

Parkování v oblastech, kde zóny končí, bude řešit i Praha 5. "Na zavedení zón máme od našich obyvatel v zásadě kladné reakce, problémy však pochopitelně nastávají v hraničních částech. Zde počítáme s úpravami, musíme ale počkat, až si celá situace ´sedne´. Pak teprve přijmeme ve spolupráci s autory projektu další opatření," uvedl starosta Radek Klíma (TOP 09).

Podle něj je nutné na celopražské úrovni řešit parkování řidičů, kteří jezdí do Prahy za prací. Sama radnice vytipovala na svém území několik lokalit, kde by mohla vzniknout záchytná parkoviště. Mezi nimi je oblast u smíchovského nádraží, na Barrandově nebo u Plzeňské ulice.

"Problém nastává i v případě lidí potřebujících či poskytujících sociální péči a pomoc. Nad tím vším by se měli odborníci sejít a pravidla upravit," uvedl Klíma.

Výstavbu záchytných parkovišť žádá rovněž Praha 6. Podle Churavého chce městská část po magistrátu, aby zahájil přípravu stavby parkoviště na Dlouhé míli a oživil projekt parkovacího domu ve Veleslavíně. Radnice požaduje také zprovoznit v systému P+R (park + ride) parkoviště v Tobrucké ulici.

Na parkovném vybrala Praha 5 dosud deset miliónů, radnice šesté městské části bezmála 25 miliónů korun. Zavedení parkovacích zón zvažují i další pražské části.

Kde jsou a budou v Praze zóny placeného státní

Kde jsou a budou v Praze zóny placeného státní. Na Jarově v Praze 3 rozšířili zóny v září.

FOTO: David Ryneš, Novinky

Zóny čelí kritice

Zavedení zón a nedostatek záchytných parkovišť opakovaně kritizoval Středočeský kraj. Prahu vyzval, aby nezaváděla parkovací zóny na území Prahy 5 a 6 do doby, než budou vybudovaná záchytná parkoviště. Hejtmanství uvedlo, že zóny poškozují Středočechy, kteří dojíždějí do Prahy za prací.

Zóny ale kritizují i někteří místní, kteří tvrdí, že radnice jen tahá peníze občanům z kapes a přitom stejně nemají jistotu, že v modré zóně najdou místo k zaparkování. Zavedení zón chce z těchto důvodů napadnout u soudu advokát Ondřej Pecák. [celá zpráva]

Stížnosti dostala i ombudsmanka

Úřad veřejného ochránce práv obdržel za posledního čtvrt roku zhruba tři desítky stížností na placené parkovací zóny v Praze.

Stěžovatelé nesouhlasí například s výší úhrady za používání parkovacích míst, kdy namítají, že radnice prodává více karet, než kolik je v modré zóně parkovacích míst. Napadají také podmínku trvalého pobytu i vlastnictví vozidla. Stížnosti celkově považují zavedení parkovacích zón za diskriminační a zasahující do svobody pohybu.

"Rozhodování samosprávy je z působnosti ombudsmana vyloučeno," uvedla mluvčí ombudsmanky Iva Hrazdílková. Úřad se tedy podle ní nemůže zabývat stížnostmi na zřizování parkovacích zón, ani na ceník parkovacích karet a lístků.

Roční parkovací karta stojí rezidenta 1200 korun, u druhého auta desetinásobek. Radnice proto radí přehlásit auto na jiného rodinného příslušníka.

Návštěvníka vyjde parkování v modré zóně až na 60 korun za hodinu. Krátkodobé parkování je vzhledem ke kupní síle dražší než třeba ve Vídni nebo Berlíně. [celá zpráva]