Dopravu autobusem označilo za nejlepší variantu 7,1 procenta lidí, taxi pouze 4,6 procenta dotazovaných. Aktuálně dostupné možnosti přepravy považuje za dostačující pouze pětina cestujících.

Na nejvýznamnější české mezinárodní letiště vede nyní pouze jedna cesta: po silnici. Průzkum zároveň odhalil, že aktuální dopravní obslužnost letiště nemotivuje cestující k využití hromadné dopravy. Většina lidí dnes přijíždí na letiště osobní dopravou a pouze dvě pětiny autobusem.

„Cesta na letiště zabrala dotázaným průměrně 102 minut. Průzkum přitom poukázal na to, že s narůstající dobou přepravy stoupá i preference železničního spojení. Ze skupiny cestujících, kteří na letiště cestovali 90 a více minut, by téměř dvě třetiny nejraději přesedly do vlaku,” řekl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Preferovaný dopravní prostředek při cestě na letiště. Cestující, kteří strávili na cestě nejméně 90 minut.

Preferovaný dopravní prostředek při cestě na letiště. Cestující, kteří strávili na cestě nejméně 90 minut.

FOTO: David Ryneš, Novinky

Průzkum veřejného mínění proběhl letos v srpnu přímo v odletových halách Letiště Václava Havla v Praze. Na otázky odpovědělo celkem 1016 cestujících.

Z Masaryčky až do Kladna

Správa železniční dopravní cesty pokračuje v přípravě projektu Modernizace trati PrahaKladno s připojením na letiště.

Jak se lidé dnes dopravují na letiště

Jak se lidé dnes dopravují na letiště.

FOTO: David Ryneš, Novinky

„Rok po schválení definitivní varianty trati věnuje nejvíce času a energie inženýrské činnosti a hledání kompromisních řešení pro nedořešené oblasti. S ohledem na komplikovanost a lokální specifika této důležité infrastrukturní stavby SŽDC rozdělila projekt na dílčí stavby a postupuje v každém úseku trati individuálně,“ dodal mluvčí.

Hotovo bude nejdříve za osm let

SŽDC pracuje na přípravě projektu ve variantě „R1spěš“, kterou vybrala v červenci 2015 Centrální komise Ministerstva dopravy ČR na základě studie proveditelnosti. Tato varianta spočívá v modernizaci stávající trati mezi pražským Masarykovým nádražím a Kladnem a vybudováním odbočky na Letiště Václava Havla z železniční stanice Praha-Ruzyně.

Trať by měla být v celém úseku dvoukolejná a elektrifikovaná. Ve špičce by tak na ni mělo být možné vypravit z Kladna až šest párů osobních a spěšných vlaků za hodinu. Stejný počet osobních vlaků by měl spojit ruzyňské letiště s centrem Prahy.

Dráha na letiště má také zlepšit stávající vlakovou dopravu mezi Prahou a Kladnem, největší středočeskou aglomerací s nejvyšším počtem dojíždějících.

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) letos v červnu po jednání s pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO) uvedl, že trať by měla být dokončena do roku 2024. Rychlodráha by měla přijít na zhruba 20 až 23 miliard korun.

Letiště Václava Havla zaměstnává přes 10 000 lidí, každoročně odbaví přes 10 miliónů cestujících a v následujících letech počítá s dalším růstem jejich počtu.