Se stávajícím tempem výstavby dálnice D3, tedy čtyři kilometry ročně, by se z Prahy do Rakouska jezdilo po této rychlostní komunikaci až za 40 let. Její celková délka bude 171,4 km.

Z toho v plném provozu je od roku 1991 pouze 3,3 km dlouhý obchvat Tábora. Dalších necelých 18 km mohou řidiči využívat v polovičním profilu. Ve výstavbě po otevření úseku Chotoviny - Stoklasná Lhota budou jen dva kilometry. V různých stádiích příprav je pak 145 kilometrů.

Celý úsek Chotoviny - Tábor by měl být hotov ještě letos. Odlehčení od husté dopravy, které si obyvatelé města od zprovoznění stavby slibují, však nenastane na dlouho. Na rok 2005 a 2006 je totiž pod Ředitelství silnic a dálnic naplánována rekonstrukce samotného dálničního obchvatu Tábora.

Jahn: D3 není prioritou

Stavbu dálnice komplikuje nedostatek financí, letos měl stát na stavbu vyčlenit jednu miliardu, vzhledem ke škrtům se však na věc D3 dostane pouhých 361 miliónů korun. Vicepremiér Martin Jahn se v úterý nechal slyšet, že dálnice nyní není hlavním zájmem vlády.

Podle předsedy Sdružení pro výstavbu dálnice D3 a rychlostní komunikace R4 senátora Pavla Eyberta bude snížená částka stačit na pouhý kilometr dálnice. "Takovým způsobem financování bychom D3 stavěli sto let," řekl před časem Právu hejtman Jihočeského kraje Jan Zahradník.

Problematická je rovněž situace na samém počátku dálnice z hlavního města do Jílového u Prahy v délce 7,85 km. Varianta ZV obsahuje dvě mimoúrovňové křižovatky, dva větší mosty a dva tunely Kamenná vrata a Spáleniště v délce 1,75 km. Druhá varianta ZZ je stejně dlouhá, avšak obsahuje jen jeden tunel o délce 282 m. Zahájení realizace jedné z variant je plánováno na rok 2009.