Svůj úmysl nezdražovat oznámily už ČSOB Pojišťovna a Pojišťovna Generali a předběžně i Kooperativa, která s 1,4 miliónu klientů povinného ručení zaujímá v tomto segmentu trhu druhé místo hned za Českou pojišťovnou (ČP).

"Nové sazby zveřejníme v průběhu října. Strategii nezměníme a zůstaneme u zvýhodňování bonusy těch řidičů, kteří jezdí bez nehod. To považujeme za nejrozumnější systém. V našich sazbách dojde jen k drobným úpravám. Žádného dramatu se motoristé obávat nemusejí," sdělil včera Právu ředitel komunikace a marketinku Kooperativy Martin Diviš.

Snaží se přetáhnout venkovské klienty

ČSOB Pojišťovna a Pojišťovna Generali své základní sazby ve většině kategorií nezměnily ani o meziroční inflaci. Klienty se snaží přetáhnout zvýhodněním méně rizikových skupin. Generali přišla s časově omezenou nabídkou výrazných slev pro řidiče, kteří mají trvalé bydliště ve městech a obcích do 20 tisíc obyvatel.

ČSOB Pojišťovna bude zase i v příštím roce rozlišovat klienty nejen podle objemu vozidla a zaviněných nehod, ale také z hlediska stáří vozu a bydliště jeho vlastníka. "Obecně platí, že čím méně kilometrů řidič ročně ujede, tím menší je riziko nehody," uvedl ředitel neživotního pojištění ČSOB Pojišťovny Michal Kaněra.

ČSOB Pojišťovna zvýší ze 13 na 35 počet regionů se sazbami ručení o deset procent nižšími. Zvýhodnění se bude týkat hlavně Moravy a východních i západních Čech. Naopak v Praze, kde je nejvíce nehod, budou mít vlastníci vozů dvacetiprocentní přirážku k základní sazbě. Cena povinného ručení tak bude u starých škodovek činit pro venkovské řidiče, splňující všechny podmínky, jen 2761 korun. Pokud ale řidič bydlí v Praze, auto je novější a pojistné hradí ve splátkách, může cena ručení při vyšším limitu plnění dosáhnout až 4924 korun.

Rozhodovat má i věk majitele

Rozlišovat mezi klienty bude opět Allianz. Ta už letos v sazbách povinného ručení zohlednila kromě regionu dokonce i věk majitele vozu.

Naopak největší hráč na trhu Česká pojišťovna s něčím podobným nepočítá. "Kdo jezdí slušně, získá bonus. Kdo naopak často způsobuje nehody, výrazně si připlatí," řekl ČTK vrchní ředitel pojištění motorových vozidel ČP Petr Kůt.

Škody z nehod rostou

Po třech letech, kdy ceny povinného ručení regulovala Česká kancelář pojistitelů, bylo letos poprvé jen na pojišťovnách, jaké sazby a pravidla hry si stanoví. Většina z nich se ale domnívá, že od ztráty monopolu ČP na povinné ručení neuplynula ještě dostatečně dlouhá doba, aby o jednotlivých řidičích získaly objektivní informace. Převažovat proto i v příštím roce bude v povinném ručení systém bonus - malus.

Podle údajů ministerstva vnitra bylo k letošnímu 1. lednu v centrálním registru evidováno celkem 5 829 249 motorových vozidel, o 1,5 procenta více než v lednu 2003. Smlouvy o povinném ručení jsou uzavřeny na 5,4 miliónu vozidel. Nepojištěno jich tak v ČR zůstává přes 400 tisíc. Vlastníkovi vozidla přitom ve správním řízení hrozí až dvacetitisícikorunová pokuta, když se při kontrole zjistí, že ručení nemá.

Policii bylo za letošních prvních osm měsíců nahlášeno celkem 128 306 nehod, při nichž přišlo 746 lidí o život, 3191 bylo těžce zraněno, a 19 371 osob utrpělo lehké zranění. Celková hmotná škoda dosáhla podle odhadů dopravní policie 6,308 miliardy korun, a ve srovnání se stejným loňským obdobím stoupla o pět procent.

Hodně si proto pojišťovny slibují od chystané novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, kterou bude v České republice zřejmě od poloviny příštího roku zaveden bodový systém postihu neukázněných motoristů. Pak by totiž měl počet tragických nehod na silnicích výrazně klesnout, a tím i výdaje pojišťoven.