Hlavní obsah

Okurka nebo açaí. Výrobci minerálek lákají na nové chutě

Novinky, tov

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ochucených minerálních vod se v Česku celkem prodá víc, než těch bez příchuti, vyplývá z údajů Svazu minerálních vod. Výrobci lákají na desítky příchutí a stále vymýšlejí nové - ať již exotické druhy tropického ovoce či třeba okurku. Nejpopulárnější je ale stále citrón a pomeranč, některé z řetězců prodávají víc neochucených minerálek. Roli hraje i počasí.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

„V minulém roce byl poměr přírodních minerálních vod a ochucených minerálních vod 40/60. Ochucené minerální vody jsou díky nižšímu obsahu cukru, kvalitnímu zdroji podzemní vody a obsahu minerálních látek zdravější variantou oproti přeslazeným limonádám,” řekla Novinkám Jana Ježková, předsedkyně Svazu minerálních vod.

Výroba minerálních vod v Česku podle dat svazu loni meziročně stoupla o šest procent.

S kapkou máty

U vod bez příchuti výrobci moc prostoru k inovacím nemají, sázejí třeba na nový design či ekologické materiály u lahví. Rozšiřují proto paletu příchutí a jejich kombinací, kterých jsou na regálech obchodů desítky. Ondrášovka nabízí například minerálku s příchutí mandarinky nebo afrického ovoce kiwano v kombinaci s jablkem. Korunní zase láká třeba na příchuť manga s kapkou açaí (ovoce původem z Brazílie), Bonaqua na hrušku s meduňkou. Mattoni v létě přišla s novou příchutí okurky.

„Za rok 2015 evidujeme větší objem prodeje ochucených minerálních vod, zhruba v poměru 2:1, očekávám, že tento trend se bude opakovat i letos,” řekla Novinkám Michaela Jarošová za Korunní. Nejprodávanější jsou citrusové příchuti, v posledním roce byla velmi úspěšná příchuť limeta s kapkou máty.

Karlovarské minerální vody (KMV), kterým patří značky Mattoni, Poděbradka nebo Aquila, ale prodávají více neochucených minerálek. Loňský růst prodejů v obou kategoriích byl srovnatelný.

„V našem portfoliu jsou nejprodávanější neochucené minerální vody. V ochucených vodách je nejvyhledávanější příchutí citrón, ale své spotřebitele mají i méně typické chuťové varianty jako červené hrozny nebo višeň,” řekla Novinkám Kristína Simkaničová za KMV.

Napříč značkami společnost v současnosti nabízí šest desítek chutí. Na letní sezónu vsadili na okurku. „Vodě dodává svěží chuť a mezi lidmi se stává čím dál populárnější díky svým specifickým účinkům na hydrataci organismu,” tvrdí.

Co je minerální voda
Zdrojem přírodní minerální vody je přirozeně se vyskytující podzemní voda původní čistoty, stálého složení a vlastností. Přírodní minerální voda je výrobek získaný ze zdroje přírodní minerální vody, o kterém bylo vydáno osvědčení podle Lázeňského zákona a musí být zapsán v Úředním věstníku EU.
Přírodní minerální voda může být různě mineralizovaná tj. má různý obsah minerálních látek Nízká a střední mineralizace je vhodná pro všechny kategorie zákazníků, protože nemusí nijak svou spotřebu omezovat ani v čase, ani v množství. Vody bohaté na minerální látky jsou zase výhodné pro spotřebitele v letním období nebo při sportu, kdy je třeba velice rychle doplnit minerály, aby se uhasil pocit žízně, ale i pro své výrazné senzorické vlastnosti.
Zdroj: Svaz minerálních vod

„Stojí za zmínku, že fenomén ochucených minerálních vod se zrodil právě v Česku, jedním z průkopníků je minerální voda Poděbradka, která byla poprvé obohacena o příchuť citrónu nebo pomeranče už v 50. letech,” připomněla Simkaničová.

Záleží i na počasí

Některé z velkých obchodních řetězců ale hlásí větší zájem o minerální vody bez příchutí.

„Naši zákazníci častěji volí vody neochucené, které meziročně posilují. Z dlouhodobého pohledu zaznamenáváme pokles zájmu o perlivou vodu,” řekla mluvčí obchodů Billa Lucie Borovičková.

Mluvčí Lidlu Zuzana Holá upozorňuje na to, že preference konkrétního druhu minerálních vod závisí na mnoha faktorech, například na počasí. „Je-li horké léto, největší zájem zaznamenáváme o neochucené vody. V této kategorii pak převládá prodej jemně perlivé vody,“ upřesnila.

Nejprodávanější je stále citrón

V rámci ochucených minerálních vod je podle ní stále největší zájem o tradiční příchuti jako jsou citrón, pomeranč, grep a hroznové víno. „Zákazníci dávají přednost vodám slazeným cukrem, nikoliv sladidly,“ dodala Holá.

„Co se týče prodejů, vedou ochucené minerální vody, vnímáme však, že se naši zákazníci přiklánějí k přírodním variantám, zejména jemně perlivým a neperlivým, stále více,” uvedla mluvčí řetězců Albert Barbora Vanko.

„Objem prodeje minerálních vod s příchutí je stále zhruba dvakrát větší než objem prodeje minerálních vod neochucených. Trendem se ale stávají neochucené minerální vody, prodej v této kategorii stoupá mnohem rychleji než v kategorii minerálek s příchutí,”  uvedl mluvčí Kauflandu Michael Šperl. Nejprodávanější jsou stále citrón a pomeranč.

Tyto dvě chuti dominují i prodejům minerálek v obchodech řetězce Globus, kde se v poslední sezóně poměr prodeje ochucených a neochucených minerálních téměř nezměnil. „Přibližně ze 70 procent zákazníci více kupují ochucené vody.  Letošní velmi úspěšnou novinkou je minerální voda s příchutí okurky,” řekla Pavla Hobíková z Globusu.

Ceny šly o něco dolů, minerálky jsou i v akcích

„Přírodní minerálky oproti loňsku mírně zlevnily. Průměrná běžná cena se letos v červenci u přírodních minerálních vod pohybovala na 12,67 koruny, což je o 45 haléřů méně (3,44 procenta) než vloni v červenci. Akční ceny kopírují vývoj běžných cen, kdy je možné 1,5 litru přírodní minerálky zakoupit za průměrnou cenu 8,53 koruny, což je o tři procenta méně než loni,”  řekl Novinkám Petr Miklík, manažer serveru Kupi.cz.

Nejvýhodněji tak bylo možné zakoupit přírodní vodu Toma Natura, která v akci stála 5,90 Kč a sleva činila téměř 47 procent.

Nejčastěji se ve slevových akcích vyskytují minerálky o objemu 1,5 litru. „U těchto minerálek nemá smysl je kupovat mimo akci, jelikož téměř neustále jsou v některém z řetězců za výhodnou akční cenu. Průměrná sleva přitom činí zajímavých 33 procent,” upozornil Miklík.

Minerální vody nabízené ve slevových akcích
PřírodníOchucené
Přírodní voda AquilaOchucená voda Bonaqua
Přírodní voda BonaquaOchucená voda Dobrá voda
Přírodní voda Dobrá vodaOchucená voda Hanácká kyselka
Přírodní voda MagnesiaOchucená voda Mattoni
Přírodní voda MattoniOchucená voda Poděbradka
Přírodní voda OndrášovkaOchucená voda Poděbradka Prolinie
Přírodní voda RajecOchucená voda Rajec
Přírodní voda Toma Natura
Zdroj: Kupi.cz

U ochucených vod byl podle dat Kupi.cz cenový pokles ještě výraznější. „Zajímavostí je, že ačkoliv ochucené minerálky běžně stojí o tři koruny více, než vody přírodní, jejich akční cena je vyšší pouze o 70 haléřů za 1,5l balení,“ dodal.

Rekordmanem se tak stala Hanácká kyselka ochucená, kterou bylo možné díky téměř 52procentní slevě pořídit za 6,90 Kč.

Podle obchodníků se u minerálních vod projevují i další trendy, jako například větší ohled ke zdravému životnímu stylu nebo ochraně životního prostředí.

„Výrobci například začínají plnit minerální vody do ekologických lahví. Co se obsahu týče, u vybraných produktů nahrazují aromata a ochucovadla za přírodní šťávy a cukry,” uzavřela Vanko za Albert.

Reklama

Výběr článků

Načítám