Zvýšit by se ještě měla od ledna příštího roku cena nová patnáctidenní známky pro kamiony nad 12 tun. Ta by měla nahradit dosavadní desetidenní a vláda navrhla její cenu na 1300 korun. Podle Jahna je potřeba tuto cenu ještě zvýšit.

ČR je však limitována požadavky Evropské unie, aby byly ceny několikadenních známek v určitém poměru k ceně známky roční. "Byl bych rád, abychom dosáhli maximálního zvýšení podle evropských pravidel," dodal. 

I po zdražení dálničních známek zůstane ČR podle stínového ministra průmyslu a obchodu ODS Martina Římana velmi levnou tranzitní zemí. Zatímco těžší kamiony mají za 15denní kupón na českých dálnicích platit od ledna asi 1300 korun, v Německu by je elektronické mýtné vyšlo stále asi třikrát dráže.

Intenzita doprav bude vyšší

Prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Míl již dříve řekl, že zavedení mýtného v Německu od příštího roku zvýší intenzitu nákladní silniční dopravy v Česku až o 30 procent. 

Vysoké ceny známek by měl stát podle obou účastníků diskuse kompenzovat českým přepravcům nižší silniční daní. Podle Jahna vláda počítá s výrazným snížením silniční daně od roku 2006 pro ty dopravce, kteří splní ekologické normy. Čeští dopravci většinou využívají celoročních známek.

V ČR se zavedení mýtného plánuje až za dva roky. Podle Římana budou české silnice přeplněné i po jeho zavedení, stát však bude mít na údržbu a výstavbu dálnic více peněz.

Od příštího roku by měly být zrušeny desetidenní a měsíční známky a nahradit by je měly dražší patnáctidenní a dvouměsíční kupóny. Pro kamiony nad 12 tun to v případě krátkodobějšího kupónu znamená zdražení z 900 na 1300 korun a v případě dvouměsíčního kupónu zdražení z 2300 na 3500 korun. Ceny ročních známek zůstanou na 14 tisících korunách.

Poslanci chtějí další zpřísnění

Vláda chce podle Jahna letos také prudce zvýšit počet kontrol hmotnosti kamionů, a to na minimálně 25 tisíc kontrol proti loňským několika tisícům. 

Do podoby dálničních známek asi výrazně promluví také Poslanecká sněmovna. Reálné šance na přijetí by měl mít například návrh poslance ČSSD Miroslava Kapouna, který chce zrušit jednodenní dálniční známku a zavést minimálně třídenní. Důvodem jsou podle něj průjezdy těžkých kamionů přes ČR, kde řidiči chtějí transfer zvládnout za jeden den i za cenu ošizení vlastního odpočinku. Nebezpeční se pak stávají pro sebe i pro okolí.

V ČR je 712 kilometrů zpoplatněných dálnic. Peníze z prodeje známek putují do Státního fondu dopravní infrastruktury. Letos fond očekává, že na nich vybere přes dvě miliardy korun. Zdražení známek by podle Jahna mohlo příští rok do státní pokladny přinést dodatečných 100 až 200 miliónů korun.