Zdražování však patří mezi tradice festivalu, byť ty méně oblíbené. Cena zlatavého nápoje nepřetržitě roste už desítky let. Zatímco v roce 1971 bylo možné koupit tuplák za 2,50 marky (zhruba 1,25 eura, podle aktuálního kurzu 34 Kč), před deseti lety to bylo za 6,95 eura (188 Kč). Hranici deseti eur poprvé překročil máz festivalového piva v roce 2014.

KOMENTÁŘE DNE:

Očima Saši Mitrofanova: Stín Akély nad Putinem

Cenu chmelového moku určují provozovatelé jednotlivých pivních stanů, mnichovská radnice však má právo přezkoumat, zda pivo není nepřiměřeně drahé. Vzhledem k tomu, že v celoročně otevřených podnicích v Mnichově se cena mázu piva pohybuje mezi 7,30 a 10,20 eura (198 a 276 Kč), považuje radnice letošní festivalové ceny za přijatelné.

Letos delší

Loni se na Oktoberfestu teprve pošesté za posledních třicet let nepodařilo překonat hranici šesti miliónů litrů prodaného piva. Zatímco někteří komentátoři to připisovali neustálému zdražování, hostinští byli přesvědčeni, že to byl důsledek chladného počasí. Organizátoři festivalu předpokládají, že letos šestimiliónová hranice znovu padne, i díky tomu, že Oktoberfest bude díky státnímu svátku o jeden den delší než obvykle: potrvá od soboty 17. září do pondělí 3. října.

Počátek pivních slavností, které se postupně proměnily v obří komerční podnik, spadá do října 1810, kdy po své svatbě uspořádali bavorský korunní princ Ludvík a jeho manželka Tereza Sasko-Hildburghausenská pro obyvatele království na louce za Mnichovem slavnost s koňským dostihem. Akce měla úspěch a začala se konat pravidelně jako říjnová slavnost (Oktoberfest). Svůj název si udržela i poté, co kvůli teplejšímu počasí její začátek organizátoři posunuli na září.