Sdružení reprezentuje firmy v Česku s podílem téměř 90 procent v odvětví. Jejich podíl na celkové průmyslové výrobě se meziročně zvýšil o jeden procentní bod na 22 procent.

Česko zaujímá ve výrobě motorových vozidel celkově 16. místo ve světě, v počtu vyrobených aut na jednoho obyvatele mu ale patří druhá příčka (za Slovenskem), a v produkci autobusů na hlavu je dokonce první na světě.

Jahn: Průmysl čekají velké změny

Automobilky čekají růst i v dalších letech. Podle prezidenta sdružení Martina Jahna ale odvětví čekají výrazné změny.

„Za příštích pět let se průmysl změní víc než za posledních 50 let,” uvedl Jahn. Podle něho se budou rozvíjet elektromobily, systémy autonomního řízení nebo připojení aut na internet. Dodal, že i přes aféru s diesely obcházejícími emisní měření se odvětví bez naftových motorů do budoucna neobejde, pokud chce plnit snižující se kvóty CO2.

Špatná imigrační i vzdělávací politika

„Největší bariéra je nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců. Potřebujeme, aby se něco razantního stalo v imigrační politice, abychom mohli zaměstnávat pracovníky ze zahraničí," uvedl Jahn. „Zatím nedochází k omezování výroby, ale do budoucna ztrácí Česko možnost růst," dodal.

Celkově podle viceprezidenta sdružení Pavla Juříčka chybí asi 28 500 učňů technických oborů a 52 tisíc absolventů s maturitou. Kritizoval přitom český stát, že nepodporuje technické školství. Špatné jsou také podmínky pro mobilitu pracovní síly nebo rekvalifikace.

Počet zaměstnanců automobilek ve sdružení se zvýšil o čtyři procenta na 115 351 osob. Průměrná mzda stoupla o 3,6 procenta na více než 33 tisíc korun a byla tak o 26 procent nad průměrem ČR.