K nižším úrokům pomohlo ČD vedle vývoje na trhu i zlepšení úvěrového hodnocení (ratingu) od agentury Moody’s z tohoto měsíce.

KOMENTÁŘE DNE:

Očima Saši Mitrofanova: Stín Akély nad Putinem

"Zájem investorů o naše eurobondy byl dvaapůlkrát větší než objem, který jsme chtěli vydat. Je to projev důvěry trhu, kterou musíme dál prohlubovat," uvedl předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek.

Dráhy vydaly eurobondy již v letech 2011 a 2012. Kromě splacení předchozí emise ve výši 300 miliónů eur (8,1 miliardy korun), které jsou splatné k 24. červnu, použijí dráhy získané peníze na financování investic společnosti.

Polovinu koupili Němci a Rakušané

Snižování nákladů z dluhové služby má pro hospodaření dopravce zásadní význam. Jen na úrocích platí skupina Českých drah, kam kromě osobní dopravy patří nákladní doprava provozovaná společností ČD Cargo, ročně 1,3 miliardy korun. Celkové zadlužení společnosti se loni vyšplhalo na 33,2 miliardy korun. Během příštího roku by ale dluh firmy, která nyní masivně investuje do obnovy vozidlového parku, měl začít klesat.

Aktuálně vydané dluhopisy ČD nakoupily například banky, pojišťovny, investiční a penzijní fondy. Přes polovinu těchto dluhopisů drží investoři z NěmeckaRakouska, investoři z Česka vlastní 12 procent, z FrancieVelké Británie po deseti procentech. Menší podíly koupili investoři z dalších zemí Evropy.

ČD loni hospodařily se ztrátou 1,4 miliardy korun. Zdůvodňují to především náklady na doplatek za lokomotivy po prohrané arbitráži se Škodou Transportation. Úhrada prokazatelné ztráty od krajů a státu (dotace pro ČD) loni činila zhruba 13 miliard korun. [celá zpráva]