České dráhy chtějí společnost rozdělit na několik dceřiných společností, z nichž každá by zajišťovala jiné služby, zvláštní podnik by byl pro nákladní dopravu, zvláštní pro osobní dopravu. Přeměnu podniku schválila dozorčí rada, v níž jsou zastoupení i sami odboráři.

Podle Duška může přeměně firmy zabránit jen vláda, pokud to neudělá, vlaky v říjnu nevyjedou. Stávka by přitom neměla mít jen demonstrativní charakter. "Na nějaké symbolické protesty už není čas, čím razantnější náš protest bude, tím kratší dobu může trvat," řekl Dušek.

Podle něj není zastavení dělení firmy jedinou možností, jak stávku odvrátit. Dušek při pondělní cestě vlakem sdělil premiéru Stanislavu Grossovi, že vláda by ještě mohla odvolat vedení drah. Prý jej neovládá ČSSD, ale KDU-ČSL, která dělá jinou politiku, než vláda deklarovala.

V přípravě stávky nebudou Duškovy odbory spolupracovat s ostatními odborovými centrálami na železnici. Samotné OSŽ ovšem sdružuje 85 procent z nynějších 73 tisíc zaměstnanců Českých drah. Je tedy schopno provoz na železnici v Česku zcela zastavit, což se mu podařilo už při únorové pětidenní stávce v roce 1997.

ČD: podobné hrozby firmě škodí

Mluvčí ČD Petr Šťáhlavský poznamenal, že transformace probíhá na základě plánu, který prošel nezávislým auditem a kromě zástupců odborů schválil i řídící výbor, v němž jsou zástupci ministerstev. Podle mluvčího hrozby stávkou podnik poškozují. "V současné situaci, kdy je na dopravním trhu převis nabídky nad poptávkou, se může lehce stát, že železnice kvůli stále se opakujícím hrozbám stávkou přijde o zákazníky, kteří se obrátí na jistější silniční dopravu," řekl Šťáhlavský. 

Dušek stávkou letos vyhrožoval již několikrát. Například na jaře kvůli propouštění a v létě kvůli zahájení transformace.