Nyní do továrny dochází asi tisíc zaměstnanců. Pro výrobu potřebuje společnost ještě další dva tisíce lidí. "Tady ale narážíme na problém. Tři tisíce lidí je nad možnosti regionu," připustil mluvčí firmy Matěj Matolín.

Oslovit zájemce z větší vzdálenosti je přitom pro firmu prakticky nemožné. "Zájem u nás pracovat mají i lidé z Mostecka, nemají se ale kam přestěhovat. Nájmy v Kolíně se vyrovnají Praze a ne každý na to má peníze," řekl mluvčí.

Byty pro zaměstnance

Firma už proto postupně posiluje autobusové linky, které by měly zajistit dopravu zaměstnanců ze vzdálenosti do zhruba 50 kilometrů.

Kolínská radnice má navíc pro potřeby TPCA postavit 850 bytů. "Díky nim můžeme nabídnout práci i lidem z větší vzdálenosti. Poptávka ale už nyní převyšuje nabídku," připustil Matolín. Rozhodujícím kritériem pro výběr bytů je pracovní zařazení, vzdálenost a rodinný stav. Největší šanci na byt mají nejníže postavení zaměstnanci ze vzdálených regionů. TCPA hledá hlavně dělníky.

Město dostane na výstavbu od státu dotaci ve výši 335,5 miliónů korun. Zbylých 411,5 miliónu bude hradit město úvěrem. Prvních 57 bytů už radnice automobilce předala v červenci. 

Toyoty, peugeoty a citroëny

Podle informací Práva už v Kolíně vyrobili dobrou desítku zkušebních modelů. To však její vedení intenzivně popírá. "Je to fáma, nemáme povolení ke zkušebnímu provozu. Navíc se zkoušejí jen jednotlivá zařízení, na nich bychom auto nevyrobili," sdělil Matolín.

V TPCA se budou vyrábět automobily značky Toyota, Peugeot a Citroën ve tří a pětidveřovém provedení. Vozy budou určeny pro celoevropský trh a půjde o nejnižší třídu. "To znamená, že vyrobená auta budou menší než dosud nabízené nejmenší modely všech tří značek," vysvětlil Matolín.

S jejich prodejem by údajně neměl být problém. Toyota nebude s modely Peugeotu a Citroënu (PCA), co se týče prodeje, nijak spolupracovat. Ve chvíli, kdy se vozy dostanou na trh, začíná nemilosrdný konkurenční boj. 

"Společně sice auta vyrábějí, dokonce na jedné lince, ale jak jdou na trh, stávají se z nich konkurenti. Každé auto bude mít vlastní reklamu a své ceny. To bude ještě zajímavé," připustil Matolín. Kdy veřejnost nové vozy uvidí, zatím automobilka tají.

Stavba automobilky TPCA je největší investicí na zelené louce v České republice. Celkové náklady projektu dosáhnou 1,5 miliardy eur (asi 45 miliard korun). Výrobní kapacita závodu bude 300 000 aut ročně a se třemi tisíci zaměstnanci půjde o největšího zaměstnavatele v regionu.