V názvu firmy používá své příjmení zhruba osm procent mužů a čtyři procenta žen, kteří jsou nadpolovičními vlastníky společnosti s ručením omezeným nebo akciové společnosti, uvádí analýza.

Nejčastěji po sobě pojmenovávají firmy starší majitelé a muži.

„Vlastníci firem ve věkové kategorii nad 50 let po sobě pojmenovávají firmy dvakrát častěji než majitelé mladší 30 let. Tento jev je přitom častější u mužů, nicméně s rostoucím věkem se tento rozdíl zmenšuje,“ říká analytik Bisnode Milan Petrák.

 Podíl majitelů s příjmením v názvu firmyCelkové absolutní počty většinových majitelů
věkmužiženymužiženy
18 - 295,1 %2,1 %10 0233 562
30 - 397,6 %2,9 %32 62110 349
40 - 499,0 %3,9 %49 40113 396
50 - 5910,3 %5,4 %38 2099 662
60 a více11,1 %5,8 %27 9246 949
celkem8,0 %3,9 %158 17843 918
Zdroj: Bisnode

„Zajímavé ale je, že firmám pojmenovaným podle svých vlastníků se daří výrazně lépe než těm ostatním. Ziskovost firem s příjmením v názvu je v průměru o třetinu vyšší, tento rozdíl je nejvýraznější u mladších vlastníků a s rostoucím věkem klesá,“ dodal Petrák.

Vážné úmysly

Firmy s příjmením v názvu jsou podle studie také stabilnější: riziko úpadku, exekuce či platební neschopnosti je u nich o 19 procent nižší než u ostatních firem. Nehraje roli, zda je součástí názvu celé příjmení vlastníka či jeho část  - výsledky u těchto dvou případů jsou obdobné.

Rozdíl v ziskovosti je patrný i v rámci jednotlivých odvětví. To znamená, že není způsoben tím, že v některých oborech, jako například zdravotnictví či účetnictví, je pojmenovávání firem podle příjmení častější.

Podle autorů analýzy zřejmě propůjčení vlastního příjmení do názvu firmy ukazuje „vážné úmysly“ vlastníka, který pak k jejímu řízení přistupuje odpovědněji.