Volkswagen by podle zdrojů také mohl nabídnout, že problémová vozidla opraví, pokud američtí regulátoři dají později úpravě zelenou. Není však podle Reuters jisté, zda bude tyto vozy za opravitelné považovat také americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA). Ta loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 000 vozů.

Německý list Die Welt mezitím ve středu napsal, že součástí dohody o řešení emisní aféry je vyplacení odškodného 5000 dolarů (120 000 Kč) každému zákazníkovi v USA dotčenému aférou. Naopak prý neobsahuje podrobný plán o způsobu úpravy problémových aut. Dohoda prý bude ve čtvrtek v San Francisku předložena soudci Charlesi Breyerovi. Ten již v březnu uvedl, že pokud nebude dohody dosaženo do čtvrtka, zváží možnost zahájení soudního procesu.

O soudní proces žádali právní zástupci majitelů problémových naftových aut v případě, že Volkswagen se na způsobu nápravy situace do čtvrtka nedokáže s regulátory dohodnout. Soudní dokumenty ale podle Reuters ukázaly, že Volkswagen tento požadavek odmítal.

VW: Soudní proces není vhodný

Automobilka se podle těchto dokumentů nedomnívá, že soudní proces je "vhodný nebo potřebný". Právníci zastupující tisícovky majitelů problémových aut podle agentury AP soudce Breyera žádají, aby v případě, že dohody nebude do čtvrtka dosaženo, k soudnímu procesu přikročil a nařídil Volkswagenu opravu těchto vozů a vyplacení odškodného.

Akcie automobilky ve středu vlivem spekulací o možné dohodě s americkými regulátory stouply o 6,6 procenta. Byl to největší přírůstek z titulů v německém burzovním indexu DAX.

Koncern loni přiznal, že po celém světě se skandál týká zhruba 11 miliónů naftových aut, včetně asi 1,2 miliónu vozů české součásti Škoda Auto.

Firma rezervu zvýší

Americké ministerstvo spravedlnosti počátkem letošního roku podalo na Volkswagen kvůli skandálu civilní žalobu. Ta by automobilku mohla podle agentury Reuters teoreticky přijít až na 46 miliard dolarů (1,1 biliónu Kč). Volkswagen navíc v souvislosti se skandálem čelí řadě dalších žalob a vyšetřování. Bude se rovněž muset vypořádat s rozsáhlými náklady na úpravu aut, jichž se skandál týká. Na to si už firma loni dala stranou 6,7 miliardy eur (181 miliard Kč).

Zdroje agentury Reuters obeznámené se situací ve středu uvedly, že automobilka tuto rezervu zvýší na více než deset miliard eur. "Částka 6,7 miliardy eur se výrazně změní. Za celý rok to bude dvouciferný počet miliard," uvedl jeden ze zdrojů. Další zdroj navíc potvrdil dřívější informace agentury DPA, že Volkswagen by kvůli nákladům souvisejícím s emisním skandálem mohl zrušit výplatu dividend.