Termín pro předložení finálních nabídek na letadla, která chce ČSA používat již od poloviny příštího roku, vyprší ve středu odpoledne, smlouvu s vítězem soutěže chtějí aerolinie podepsat do konce října. 

"Chceme, aby společnosti ještě zlepšily současnou slevu na letouny a motory, snížily výši předplateb a poskytly slevu na náhradní motor," řekl výkonný ředitel pro strategické plánování a rozvoj ČSA Jan Váňa, který je zároveň šéfem výběrové komise. Zdůraznil, že výše ceny náhradního motoru je velice důležitá, neboť částka za motor dosahuje asi třetiny ceny celého letadla.

Slevy, kde se dá

Podle Váni již v minulosti dodal ČSA jeden z výrobců motorů náhradní motor zdarma. Cena motoru se podle odborníků pohybuje mezi 12 až 14 milióny dolarů, nový boeing stojí mezi 38 a 54 milióny dolarů.

Podstatným nákladem je podle Váni také výše plateb, které bude muset dopravce uhradit asi rok před dodáním letadel, kdy započne jejich výroba. Nabídky by se mohly zlepšit také v růstu cen letadel v čase. Všech 12 letadel totiž dopravce neobdrží naráz, ale postupně v letech 2006 až 2008. Později dodaná letadla budou vzhledem k očekávané inflaci dražší.

Ještě větších slev by podle Váni mohlo dosáhnout, pokud by se nakupovala letadla ve velké objednávce celé skupiny SkyTeam, kam ČSA patří. "To však zatím není reálné. Budeme takto nakupovat, ale až kolem roku 2008," prohlásil Váňa. 

Boeing nebo Airbus

ČSA budou volit mezi třemi variantami letadel. Buď zvolí Boeing 737 nové generace s motory od konsorcia CFMI, anebo Airbus 320 s motory od CFMI či konsorcia IAE. Společnost načasovala dodávky letounů tak, aby mohly být v provozu před hlavní letní sezónou. První dva letouny by se tak měly ve flotile ČSA objevit počátkem května příštího roku, počátkem června potom přibudou další dvě letadla určená na charterové lety. ČSA si letadla pořídí prostřednictvím operativního pronájmu.

"Chceme-li expandovat, nelze tak učinit na starých strojích. Navíc některé starší modely se už nevyrábějí, například výroba Boeingu 737 skončila v roce 1997. Provoz starších strojů je navíc dražší kvůli vysokým nákladům na údržbu a náhradní díly," řekl Váňa.

Výcvik pilotů pro nová letadla je podle Váni záležitostí několika týdnů. "Na nové stroje však přejdou zkušenější piloti a ČSA budou muset vyškolit nové piloty, kteří nastoupí na letouny starší. Jejich výcvik potrvá mnohem déle, přibližně šest měsíců," uvedl Váňa.

Letadla pro ČSA se budou od jiných leteckých společností lišit zejména počtem a roztečí sedaček a počtem bufetů, ze kterých personál obsluhuje cestující. V některých letounech budou i speciální zařízení jako internet na palubě či možnost přenosu informací, například o jízdních řádech či aktuálním stavu počasí, ze země na palubu.

Zbývající letouny budou na možnost rozšíření o speciální zařízení připraveny.

Do roku 2014 koupí ČSA dalších 41 strojů

Podané nabídky ČSA vyhodnotí podle modelu, kterým určí jejich čistou současnou hodnotu. Firma si předem stanovila pásmo, v němž by se měly pohybovat. Určila také minimální rozdíl, o který se musejí jednotlivé nabídky lišit, aby se soutěž dala vyhodnotit.

"Pokud se žádná z nabídek nebude pohybovat v pásmu, které ČSA očekávají, soutěž nebude mít vítěze a uskuteční se dodatečné kolo jednání s výrobci," řekl Váňa. Pokud nabídky vyhoví, vyberou ČSA vítěze do konce září. Smlouvu s dodavatelem chtějí podepsat do 30. října.

Poté zahájí dopravce tendr na financování nákupu letadel. Jeho vítěz musí být znám do začátku letní sezóny 2005, kdy dopravce musí zaplatit první platby. Teprve po podpisu smlouvy s vítězem tendru začnou ČSA jednat s obchodníky o pronájmu čtyř stejných letadel pro příští letní sezónu.

Vedle 12 letadel, jejichž dodavatele ČSA vyberou v nynějším řízení, chtějí aerolinie pořídit do roku 2014 dalších 41 strojů pro střední tratě, a to v dalších dvou etapách. Současných 30 Boeingů 737 řady 400 a 500 společnost vyřadí.