Podniky proto tlačí na vládu, aby usnadnila „dovoz“ většího počtu pracovních sil z Ukrajiny a Běloruska. Uvedl to v úterý místopředseda Asociace exportérů a šéf náchodského výrobce elektromotorů Otto Daněk.

„Průmysl jede na hranici možností. Scházejí nejen středoškolští a vysokoškolští odborníci na všech úrovních: konstruktéři, mistři, technologové. Chybějí už i dělníci. Existuje sto tisíc volných míst, z toho 70 tisíc pro dělnické profese,“ uvedl Daněk.

Nezaměstnanost v průmyslových oblastech se pohybuje kolem 2,6 až 3,8 procenta.

„Jsou odhady, že pět procent populace stejně nikdy dělat nebude, ani kdybyste nad nimi stáli. Jednáme proto s ministrem zahraničních věcí Lubomírem Zaorálkem o schválení dovozu zahraničních pracovníků z kulturně blízkých zemí, jako je Bělorusko a Ukrajina. Ministr vnitra Milan Chovanec přislíbil, že se administrativní proces zkrátí,“ informoval Daněk.

Migrace další ruce nepřinese

Na otázku Práva, zda by podnikům pomohla řešit nedostatek pracovníků aktuální migrační vlna, Daněk reagoval: „Odborníky ani ruce nenajdeme mezi lidmi z Afghánistánu ani dalších zemí, odkud utečenci proudí. V migračních vlnách řešení nedostatku zaměstnanců nenajdeme. Proto se obracíme na třetí země, které jsou nám ale kulturně blízké, a s nimiž už máme zkušenosti a můžeme se dohodnout.“

Asociace exportérů spatřuje největší „poruchu“ ve vzdělávacím systému. Nikdy se nedokončí jeho reforma. Školství má totiž největší polistopadovou „úmrtnost“ ministrů.

„Už jich bylo sedmnáct. Sotva se rozkouká a začne připravovat změny, přijde jiný ministr, vše předchozí smete a začíná znovu. V průměru je jeden ministr v úřadu něco přes rok,“ shrnul Daněk. To je tedy méně než dvouletá zákonná záruční lhůta na většinu spotřebních výrobků.

Ročně podle něho ukončí školu šest konstruktérů, ale jen Praha jich potřebuje padesát. Průmysl na tento stav reaguje zvyšováním platů, ale lidi prostě nejsou. „Zaběhnutý konstruktér si vydělává kolem šedesáti až osmdesáti tisíc měsíčně,“ upřesnil Daněk.

České chladiče zvýší účinnost elektráren v USA

Zdůraznil, že technici chybějí dlouhodobě, ale aktuálně výpadky v průmyslu a následné obří sankce za nedodání výrobků odběratelům hrozí právě i kvůli nedostatku dělníků. Nápady politiků, jako možnost vzít si během roku až pět volných dní bez zdůvodnění či otcovská dovolená, podle něho znamenají další patnáctiprocentní výpadek pracovní síly.

„Jde o to, abychom zakázky, které se na nás ze světa valí, dokázali vůbec vyrobit,“ potvrdil Jaroslav Struhala, finanční ředitel společnosti 2 JCP, vyrábějící svařované konstrukce. Vývoj mají v Novém Městě a výrobní závod v Račicích. Dodávají mimo jiné i originální chladiče do plynových elektráren ve Francii a USA, a to do oblastí s vyššími venkovními teplotami. Jejich zařízení zvyšuje účinnost elektráren o více než deset procent.

Exportéři jsou mírně optimističtí

„Export meziročně poroste o něco rychleji, podle našich odhadů mezi šesti až osmi procenty. Zlepšuje se nálada exportérů, jsou mírně optimističtí,“ naznačila letošní vyhlídky hlavní ekonomka Raiffeisenbank (RB) Helena Horská.

Více než třetina toho, co se v Česku vyrobí, jde na export. Přes 80 procent vývozu míří na trhy EU. Stále trvá vysoká závislost exportu na autech a dílech pro automobilový průmysl.

Z analýzy RB vyplývá, že exportními skokany roku 2015 jsou auta s diesely, autodíly, plynné uhlovodíky, radiotelegrafické a radiotelefonní přístroje a součástky, signalizační světla a světlomety. „Dieselgate koncernu VW škodovky nepoškodila,“ zhodnotila Horská.

„Navzdory poklesu exportu do Ruska o procento exportéři nahrazují výpadek na jiných trzích. Znovu objevují Bulharsko, Rumunsko, Írán,“ upřesnil ředitel firemního financování RB Václav Štětina.