"Doufáme, že v červenci bude možné s první etapou stavby D47 skutečně začít. Podmínkou je, aby vláda schválila návrh upravené realizační dohody, o níž nyní jednáme z ministerstvem dopravy, a aby své šetření ukončil antimonopolní úřad. Jinak se dokončení dálnice prodlouží ještě více," řekl ve středu novinářům ředitel projektu Amir Ronen.

O tom, že tuto lukrativní zakázku získá Housing & Construction, rozhodla loni tehdejší vláda Miloše Zemana bez vyhlášení výběrového řízení. Stanovila, že maximální cena D47 nesmí přesáhnout 125 miliard korun (v cenách roku 2001).

Cena se nezdá ministerstvu ani antimonopolnímu úřadu

Ministr dopravy Milan Šimonovský považuje takovou cenu za neúnosnou, podle H&C by se však o ní už diskutovat nemělo. "Nyní vychází na 112 až 115 miliard korun," informoval Ronen. Cena dálnice se nezdá ani Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který z vlastní iniciativy začal šetřit, zda stát neposkytl H&C neoprávněnou veřejnou podporu. Šetření sice oddaluje start výstavby, podle Šimonovského to však umožňuje usilovat o nápravu nevýhodné realizační dohody, aby se přijatelněji rozdělila rizika mezi projektovou společnost a stát.

Šimonovský předloží 19. března vládě zprávu o stavu jednání s H&C a požádá ji, aby se termín pro upřesnění smlouvy prodloužil o dva měsíce. Koncem května by pak vláda měla o osudu projektu D47 definitivně rozhodnout. "S prodloužením jednání souhlasíme. Doufáme, že šetření ÚOHS prokáže poctivost a konkurenceschopnost našeho projektu, a nezabrání červencovému startu výstavby," prohlásil Ronen.