Sedmá největší letecká společnost v USA se vymanila z bankrotové ochrany před 18 měsíci jako štíhlejší firma s novými financemi a zaměřením na regionální operace. Firma zaměstnává 28 000 osob.

Předseda společnosti David Bronner však nedávno varoval, že pokud bude firma přinucena zvou požádat o bankrotovou ochranu, hrozí ji likvidace. Všeobecně se příliš neočekává, že firma bude nyní schopna získat více peněz nebo najít nového majetkového partnera. Někteří experti na restrukturalizaci firem a odborníci z odvětví však před několika dny dávali aerolinkám šanci na ozdravění.

Firma v prohlášení soudu uvedla, že provoz letů bude stejný jako doposud a zákazníci nemají očekávat žádné změny ve frekvenci letů nebo v dalších programech. Oznámení přišlo den po třetím výročí teroristických útoků na budovy WTC v New Yorku, které dostaly letecké společnosti do nejhorší krize v historii.

US Airways byla první velkou americkou leteckou společností, která od té doby vyhlásila bankrot, když o ochranu před věřiteli požádala v srpnu 2002. Později ji následovala americká dvojka United Airlines, která pod ochranou funguje doposud. Největší letecké společnosti na světě American Airlines se podařilo úspěšně ukončit restrukturalizace mimo soudní ochranu. Konkurenční Delta Air Lines, třetí největší aerolinky v USA, se v současnosti snaží bankrot odvrátit. V problémech jsou také minimálně další dvě menší letecké firmy v USA.

Přeměna na nízkonákladovou společnost

US Airways uvedly, že musí snížit náklady o 1,5 miliardy USD. Tím by se firmě podařilo přetvořit operace a mohla by se přeměnit v nízkonákladovou leteckou společnost. Vrcholem programu úspor měly být ústupky od odborů.

Firma doufala, že se jí podaří přemluvit odbory, aby se zaměstnanci vzdali dobrovolně části mezd a odměn, kterými by uspořila až 800 miliónů USD, avšak narazila na odpor odborových svazů pilotů, leteckého personálu, mechaniků i dalších zaměstnanců. Ti všichni se již ve snaze pomoci firmě z bankrotové ochrany vzdali dvou miliard USD.

US Airways se v druhém čtvrtletí letošního roku, které bývá pro aerolinky nejlepším obdobím, vrátily do zisku, ten však činil pouze 34 miliónů USD. Výhled společnosti však není příznivý kvůli vysokým mzdovým nákladům, drahému palivu a silné konkurenci nízkonákladových leteckých firem.

Drahá ropa zvýší v letošním roce náklady na pohonné hmoty v průměru o 300 miliónů USD, zatímco očekávané příjmy od cestujících by měly být o 450 miliónů nižší, než se původně čekalo.