Dráhy podle úřadu nedodržely postup stanovený zákonem a rozdělily zakázku na opravy osobních vozů na dvě dílčí podlimitní veřejné zakázky.

„Došlo tak ke snížení přepokládané hodnoty veřejné zakázky pod finanční limit stanovený zákonem a v důsledku toho nebyla veřejná zakázka zadána v odpovídajícím druhu zadávacího řízení,” řekl mluvčí antimonopolního úřadu. „Limit je 10 489 000 korun. České dráhy zadaly dvě zakázky po deseti miliónech,” upřesnil Švanda pro Novinky.

„V tomto případě jsme se již odvolali, tedy jsme podali rozklad, protože s tímto prvoinstančním rozhodnutím Úřadu nesouhlasíme. Více probíhající řízení nebudeme komentovat,” řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Znalci: Obě opravy mohla provést jedna firma 

Postup zadavatele mohl podle úřadu podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky. ČD již uzavřely smlouvy o dílo přímo s vybranými dodavateli Pars nova a ŽOS Vrútky.

„Obecným principem při vymezování předmětu veřejné zakázky je dodržení souvislosti z hlediska místního, funkčního, časového nebo technologického,” řekl předseda ÚOHS Petr Rafaj. V konkrétním případě podle něj měly ČD vypsat jednu větší zakázku, do které by se pak mohlo přihlásit více firem.

Úřad se v odůvodnění svého rozhodnutí opírá i o posudek znaleckého ústavu ČVUT, podle kterého přezkoumávané opravárenské práce u osobních vozů s podvozky SGP 300 I. a II. série nejsou natolik odlišné, aby opravy musely být vykonávány dvěma různými subjekty, a nikoli pouze jedním.

Rozhodnutí není pravomocné a může být proti němu podán rozklad.