"Nejčastějším zjištěním bylo porušení zákonem stanovených oznamovacích povinností souvisejících s pořádáním organizovaných akcí a dále užití zakázaných nekalých obchodních praktik, včetně agresivních," uvedl mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

V průběhu loňského roku přijala Česká obchodní inspekce přes 300 podání spotřebitelů týkajících se organizovaných akcí. Nejvíce stížností se týkalo 13 společností. Spotřebitelé nejčastěji upozorňovali na klamavé praktiky při prezentaci výrobků, včetně jejich vlastností a ceny, na fiktivní výhry či na problémy při odstoupení od kupní smlouvy a následné žádosti o vrácení peněz.

Z celkového počtu 420 provedených kontrol bylo zjištěno porušení předpisů při 339 kontrolách, tedy v 81 procentech případů. ČOI ale upozorňuje, že toto vysoké procento zjištění je do jisté míry způsobeno tím, že kontroly jsou cíleně zaměřeny na problémové firmy.

Předváděcí (organizované) prodejní akce – rok 2015
Inspektorátpočet kontrolkontroly se zjištěnímzjištěná porušení v %
Středočeský a Hl. město Praha23821088,2 %
Jihočeský a Vysočina393692,3 %
Plzeňský a Karlovarský211152,4 %
Ústecký a Liberecký543666,7 %
Královéhradecký a Pardubický181477,8 %
Jihomoravský a Zlínský171482,4 %
Moravskoslezský a Olomoucký331854,5 %
Celkem42033980,7 %
Zdroj: ČOI
   

"Spravedlivému postihu neujdou ani prodávající, kteří používali nové formy klamání spotřebitelů, k nimž patří například příslib získání platebních karet či poukázek v hodnotě desítek tisíc korun. Ty však účastníci akcí ani po uzavření smlouvy a uhrazení požadovaných finančních částek nikdy nedostali," dodal ústřední ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

ČOI minulý týden oznámila, že uložila pokutu dva milióny korun společnosti Astena group za klamavé předváděcí akce. Její praktiky označila za agresivní. Je to první pokuta firmě Astena group a je to zároveň nejvyšší pokuta organizátorům těchto akcí, pro něž se vžilo označení šmejdi. [celá zpráva]