„Firma opakovaně lákala spotřebitele na slosování o 100 000 Kč v hotovosti a v letáku navíc zdůrazňovala, že se nejedná o předváděcí akci, ačkoli opak byl pravdou,“ uvedl Fröhlich.

KOMENTÁŘ DNE:
 Držme si odstup a nadhled - O síle i slabosti západního světa přemítá Jiří Pehe. Čtěte zde >> 

Scénář byl vždy podobný: Vytipované účastníky z řad seniorů ve vybraných lokalitách napřed kontaktuje zástupce společnosti telefonicky a oznámí jim, že vyhráli.

Pro ty nedůvěřivé a poučené spotřebitele, kteří nemají zájem trávit čas na přednášce o předražených „zázračných“ vysavačích a hrncích, má i věrohodné vysvětlení. Prý byli jako věrní zákazníci místního supermarketu vylosováni a mají si převzít výhru. Zlatým hřebem tohoto „předání dárků“ má být také slosování o 100 000 korun. Dokonce jsou ujištěni, že se rozhodně nejedná o předváděcí akci. Spotřebitelé také obdrží do schránky i pozvánku, na níž je opět uvedeno, že se hraje o 100 000 Kč v hotovosti a nejedná se o předváděcí akci.

Pět tisíc za poukaz

Na místě však žádné slosování o 100 000 Kč v hotovosti neprobíhalo. Místo toho začala klasická předváděcí akce, tedy nabídka spotřebního zboží průměrné jakosti s přemrštěnou cenou, k jehož koupi dostali zájemci navíc jako bonus „dárkový poukaz“ v hodnotě 50 000 Kč (případně v jiné výši), pokud na místě zaplatili 5 000 Kč. Když výherci voucher nevyužili, slíbil prodávající, že jim bude vyhraná částka doručena do 48 hodin. Peněz se však spotřebitelé také nedočkali.

„Jen za poslední rok eviduje Česká obchodní inspekce víc než čtyři desítky podnětů na společnost Astena group, s. r. o., na jejichž základě provedla víc než dvě desítky kontrol. Pokuta ve výši dva milióny korun je první pokutou, souhrnně uloženou za správní delikty zjištěné při několika kontrolách předváděcích akcí,” dodal mluvčí.

Česká obchodní inspekce následně po uložení sankce zaslala 17. února příslušnému živnostenskému úřadu návrh na odebrání živnostenského oprávnění společnosti Astena group.