Riziko, že se jedná o zplichtěnou plechovku ze dvou aut, kdy jedno je kradené a z druhého se vybrakovaly součástky a papíry, než šlo do šrotu, je podle společnosti Cebia, analyzující data ze servisů a pojišťoven, o polovinu větší než u tuzemských ojetin.

O přetočených tachometrech a omlazovacích machinacích s doklady ani nemluvě. Porce kilometrů jsou staženy u každého druhého ojetého auta dotaženého z ciziny, někdy i o více než sto tisíc kilometrů. Cena je rázem minimálně o padesát tisíc vyšší.

Automafia, s. r. o.

„Před dvěma lety jsem koupil v jednom pražském autobazaru octavii za 189 tisíc korun. Loni na jaře mě kontaktovala policie a auto mi zabavila,“ popisuje Tomáš B. z Prahy.

„Zjistili, že je složeno ze dvou. Papíry jsou ze shořelého auta ze Švýcarska, karoserie asi z Německa. Přitom falešně dokladovali, že vůz jezdil ve Francii,“ uvedl Tomáš.

Netrvalo dlouho a ozvali se mu další podvedení. „Od stejného chlapa jsem koupila minulý rok automobil, vše bylo zdánlivě v pořádku. Bohužel mi také volala policie a auto se musí podrobit expertize. Bojím se, že je kradené a zabaví mi ho. Jsem z toho dost na prášky,“ reagovala šokovaná motoristka.

Prodávající prý všechno píše na svoji manželku a pro naštvané lidi je pak nekontaktní.

Takových vozů se jen loni do Česka dovezly desetitisíce. Mnozí motoristé ani netuší, v čem to vlastně jezdí. Stačí ovšem policejní kontrola na silnici, třeba při cestě na dovolenou, a rázem se ukáže, že část auta pochází z vozu v pátrání. Auto je pak okamžitě zabaveno.

Proč je registr tak slabozraký?

Podivné je, že přestože je Česko součástí evropského společenství a sdílí mnohé databáze s okolními státy, tak přes náš registr vozidel tyto kradené vozy, mnohdy i s pozměněnými VIN kódy a papíry na jiné auto, projdou, a jsou tak vlastně legalizovány.

A až při policejní kontrole se přijde na to, o jaké vozy se jedná, ke škodě nic netušícího motoristy.

„Věděl, že auta pocházejí z krádeží nebo že u nich je provedena změna identifikačních VIN kódů. Kriminalisté mu prokázali minimálně devět skutků. Nejčastěji se jednalo o BMW a audi v celkové hodnotě přesahující osm miliónů korun. K prodávaným autům uváděl nepravdivé skutečnosti, na jejichž základě pak byla vozidla zaevidována do registru silničních vozidel v České republice,“ stojí v jedné z policejních zpráv k případu jednoho z mála zadržených překupníků s dovezenými kradenými vozy na Vysočině.

Policie žádala vazbu, čtyřicetiletému muži hrozilo až osm let. Soudce to ale zamítl, pachatel byl stíhán na svobodě a dostal vzhledem k tomu, že byl stíhán poprvé, ani ne třetinový trest.

Před čtyřmi lety proběhla dokonce policejní razie na dovezené ojetiny. Zajištěno bylo přes 500 vozidel, trestně stíháno 180 osob. Jenže operace byla pozastavena, kriminálku to zahltilo.

Podle sdružení dovozců aut loni skokově vzrostl počet dovážených ojetých vozidel o čtvrtinu na celkových 151 334. Téměř polovina je starší deseti let.

„Za zvyšováním stáří nabízených ojetých vozů vidíme zejména právě pokračující dovoz nekvalitních a přestárlých ojetin ze zahraničí,“ tvrdí šéfka autobazaru AAA Karolína Topolová. Nejčastěji je deklarováno, že pocházejí z Německa.

Celkem se loni prodalo 660 tisíc ojetých osobních vozidel, což je meziročně o šest procent více. Přibližně polovina se prodala mezi soukromými osobami. Průměrná cena je lehce pod dvěma sty tisíc korun.

Není bez zajímavosti, že naopak ojetiny s původem v Česku ve slušném stavu se mnohdy ani neobjevují po výkupu v nabídce bazaru, ale putují rovnou do světa, dále na východ nebo jih.