Hlavní obsah

Výběr mýta bude další dva roky provozovat Kapsch, připustil Ťok

Praha

Firma Kapsch bude pravděpodobně provozovat systém mýtného i po konci letošního roku, řekl v pondělí ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Svůj návrh, který má 17. února dostat vláda, v pondělí představil koaliční radě. Smlouva by se podle ministra mohla prodloužit o dva roky, během kterých se má uskutečnit otevřené výběrové řízení na dalšího provozovatele mýta.

Foto: Petr Horník, Právo

Ministr dopravy Dan Ťok

Článek

Novou nabídku společnosti Skytoll na provozování systému jeho úřad zatím posuzuje. "Je vždycky dobře, když máte druhou možnost a nejste závislí jenom na jednom dodavateli," řekl Ťok k nabídce firmy Skytoll, která uvádí, že je připravena od roku 2017 převzít správu mýtného systému v Česku.

Ministerstvo bude ale podle Ťoka k nabídce kritické, aby zjistilo, jestli se dá skutečně garantovat. "Oni dneska, řekl bych, slibují modré z nebe a my si musíme technicky velmi pečlivě rozvážit, jestli to modré z nebe je dosažitelné," řekl.

Skytoll provozuje od roku 2010 satelitní mýtný systém na Slovensku. Podle médií je tato společnost spojována s nejbohatším Čechem Petrem Kellnerem. Jedním z jednatelů Skytollu je Robert Ševela, který je zároveň investičním šéfem PPF.

Smlouva letos vyprší

Koncem letošního roku vyprší dosavadní smlouva se společností Kapsch a ministerstvo dopravy už dříve přiznalo, že otevřenou soutěž na nového provozovatele nestíhá. Ťok, podle nějž jsou dříve podepsané smlouvy o mýtu velmi nestandardní a měly by se prověřit, to v pondělí potvrdil.

"Co můžu prozradit, pravděpodobně si nějaký čas musíme koupit," podotkl. "Budeme muset pravděpodobně nechat jet stávající systém a nechat ho provozovat Kapsch nějakou dobu," uvedl také. Mělo by jít o dva roky. Ťok věří, že se za takovou dobu dá uskutečnit otevřené výběrové řízení.

Koaliční rada se v pondělí podle ministra shodla na tom, že zásadní priorita je, aby se mýto vybíralo i po skončení letošního roku, kdy firmě Kapsch vyprší smlouva. Ťokovi se takový postup nelíbí, ale nevidí jinou praktickou možnost.

Sleva v řádu stovek miliónů

Při dalších jednáních s firmou Kapsch bude ministerstvo vyjednávat slevu na další provoz mýtných bran. "Předpokládám, že jsme schopni dojednat na tu nezbytně dlouhou dobu slevu, nechci spekulovat, kolik to může být, ale v řádu stovek miliónů korun," uvedl po jednání šéf sněmovního klubu ANO Jaroslav Faltýnek. V současnosti se na mýtu vybírá deset miliard korun ročně, z čehož dvě miliardy činí provozní náklady.

Koaliční partneři ANO jsou s posunem termínu podle předsedy Sněmovny Jana Hamáčka (ČSSD) srozuměni. "Nám jde o to, aby ten koupený čas byl co nejkratší a abychom se co nejrychleji dostali k vyhlášení té velké soutěže na výběr mýta," řekl po jednání Jan Hamáček. Zdůraznil, že na mimořádné schůzi poslanců, která se sejde ve čtvrtek, bude chtít slyšet, kdo za problémy může.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných úseků silnic první třídy. Za necelých devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 67 miliard korun. Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jeho subdodavatelům vyplatil zhruba 18 miliard korun bez DPH.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám